FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag installerade relativt nyligen Google Analytics på en webbplats efter att jag misstänkt att något kan ha varit fel. Sidan visade sig ha hög avvisningsfrekvens (70% - 75%). Jag vet visserligen inte vad det borde vara, men det är en sida som får den mesta av sin trafik från sökmotorer på relevanta sökord så mitt intryck är att det borde vara lägre.
Något jag reagerade på var siffrorna under fliken webbläsare: Firefox 59,08 % Internet Explorer 20,97 % Safari 8,70 % Chrome 5,88 % NetFront 5,12 % Siffror från ett annat Analytics konto visar Internet Explorer ~75% Firefox ~15% .... Under fliken Intenernet Explorer på konto 1 visar det sig att samtliga besökare kommer från en enda version av Internet Explorer, version 6.0. Under konto 2 utgör Internet Explorer version 6.0 endast ~18% medans 8.0 utgör ~29% och 7.0 ~52% (bland totalt ca 7 versioner totalt). Jag börjar självklart fundera på om det är något fel på webbplatsen när man besöker den via 7.0 eller 8.0, men åtminstone i 7.0 är det inga fel. En annan intressant sak är hur mycket siffrorna skiljer mellan Analytics och Statcounter. Statcounter visar 3,14 gånger fler besökare för samma period mot Google Analytics. Jag har testat att räkna av avvsiningsfrekvensen från Analytics mot Statcounter men siffrorna stämmer ändå dåligt. Vill helst inte skriva ut URL, någon som har några teorier? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har sett botar som presenterat sig som IE6, men de borde ju inte komma med i analytics.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Avvisningsfrekvensen kan bero på något annat, som jag har förstått det nu så räknas en besökare som avvisad om den klickar sig vidare utan att ha klickat runt på sidan. Då verkar den siffran rimligare.
Mysteriet med webbläsarna återstår dock fortfarande. Någon som har varit med om något liknande? Är det en bugg i Analytics? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tycker det låter som att Statcounter inte mäter samma sak som GA.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Så är det säkert, men det jag är mest nyfiken över just nu är som sagt varför jag inte har några besökare som använder Internet Explorer 7 (populäraste version med ~52%) eller Internet Explorer 8 (näst populäraste versionen med ~29%) utan Internet Explorer 6 (tredje populäraste versionen med ~18%). Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Efter mycket grubblande och lite googlande så kom jag fram till att webbläsare som tolkar IDN-domäner "rätt", dvs genom att visa t.ex. Å, Ä & Ö gör att Google Analytics inte förstår att det är samma sida, den skiljer alltså på punycode varianten (xn--....) och den med Å, Ä & Ö i sig och tolkar det som två olika sidor.
För att få Google Analytics att registrera alla besökare får man köra ett "fulhack". Efter följande rad: Kod:
var pageTracker = _gat._getTracker("UA-xxxxxxxx-1"); Kod:
pageTracker._setDomainName("xn--xxxxx-loa.se"); Hoppas det kan hjälpa någon, mig gav det (koll på) ungefär 70% fler besökare ![]() Edit: Om en moderator vill så vore det kanske bättre att ändra rubriken till "Google Analytics - problem med IDN-domäner" då det nu känns mer relevant. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Alltså ungefär samma problem som med AdSense och IDN, men i AdSense-fallet vet jag inte om man kan använda sig av en liknande lösning?
http://www.webmasternetwork.se/f9t35342.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
...och då kommer vi även in på en annan fråga som jag har gällande IDN-domäner och problem, men jag tog den i din tråd istället då den lämpade sig bättre där. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om man använder AdSense på samma sida som man ändrar Analytics-domän på:
https://www.google.com/adsense/support/bin/...en&answer=99906 Citat:
|