Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Delägda webbsidor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-14, 08:09 #1
DAW DAW är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Nykomling

Om till exempel jag och en kompis vill utveckla en webbsida tillsammans, vad är bästa sättet att gå tillväga då om vi ska äga sidan 50/50? Jag har redan en enskild firma, kan man gå den vägen eller måste vi starta ett gemensamt bolag?

Hur gör man om kompisen/utvecklaren bor i ett annat land?

Hur fungerar det när sidan får inkomster som ska delas mellan ägarna?

Jag är rätt ny när det gäller webbutveckling, håller på att lära mig Ruby on Rails nu. Jag har ett par idéer till webbsidor jag vill utveckla, men många projekt är för stora för att utveckla helt själv. Det skulle vara kul att hitta någon på samma erfarenhetsnivå som mig och göra någon sida tillsammans, det är främst därför jag undrar hur det fungerar.

Ni som har erfarenhet av detta, kom gärna med era synpunkter och tips på partnerskap vid webbutveckling.

Finns det nån nybörjare på RoR här som är intresserad av att bilda team kan ni ju skicka ett PM
DAW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-14, 10:22 #2
ors ors är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
ors ors är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Det jag kan bidra med här: Vi fick tipset av en anställd på kommunen att starta två separata enskilda firmor och för just Det projektet teckna ett samarbetsavtal. För mig känns det logiskt och bra, men du bör få en second opinion på om det är det optimala.
ors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-14, 16:23 #3
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2009
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2009
Är tanken att fortsätta driva sidorna ni två tillsammans under sidan livslängd?

ors förslag är bra i och med att ni slipper att din kompis kan sabba din ekonomi, vilket är fallet i ett HB.

Dock har det nackdelen att ett eventuellt uppköp eller investering av tredje part blir krångligare eftersom det inte finns något bolag i sig att köpa. Det går dock att lösa i efterhand också.

Det blir dock genomgående mindre trassel med ett gemensamt HB om ni drar in mer pengar senare på sidan.

Men då måste man lite på varandra i väldigt hög grad
patrikring är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-15, 02:05 #4
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Medlem

Tänkte att jag skulle berätta en lyckad partnerskaps historia.
1997 startade jag och min kompanjon varsitt HB och under 2års tid fakturerade vi allt genom mitt företag och sen sammanställde vi allt och han fakturerade mig sin del av vinsten.

Efter 2år så hade vi fått sån omsättning/vinst att vi valde att starta ett AB.
Även om vi har kvar vår ursprungliga verksamhet så har vi genom åren valt att satsa och utveckla nya affärsoråden. Nu efter +12 år så har vi vuxit från 2 blåögda drömmare till 10 anställda och i år kommer vi att omsätta +30miljoner i våra bolag.

Men något som är viktigt att komma ihåg är att någon millimeter rättvisa inte kommer att finnas och om man tror att man kan dela upp allt exakt rättvist så glöm att starta upp verksamheten på vårt sätt för det kommer aldrig att lyckas. Man befinner sig aldrig på samma nivå livet. Ibland behöver den ena mer i lön eller ledighet/semester än den andra och då är det lätt att man tittar snett på varandra. Vårt motto har alltid varit att den med störst behov för tillfället har också fått mer än den andra och nu efter drygt 12år så tror jag att på det stora hela så har vi fått ungefär lika stor del av kakan.

Om någon skulle fråga mig om råd så skulle mitt svara vara.
”Som i livet i övrigt så finns det bättre och sämre dagar och det är under dom sämre dagarna som partnerskapet prövas.
Det är ingen dans på rosor men om båda är medveten om att någon millimeter rättvisa inte finns så är det värt att prova.”

Sen tror jag inte att NÅGON kan ha så bra kompanjon som jag.
MickeH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-15, 03:25 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Trevligt att läsa om en solskenshistoria, det är så jag önskar att alla affärer mellan företagare skulle se ut. Att man i samförstånd visar respekt för varandra.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-15, 06:02 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det bästa alternativet är förmodligen att ni staratar ett gemensamt aktiebolag, men i annat fall är nog två enskilda firmor och ett samarbetsavtal bäst.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-15, 08:04 #7
Nykomling

Nykomling

Tack för alla tips! Har fått en del att tänka på. Det var krångligare än jag trodde att starta ett samarbete med någon.

MickeH:
Jag antar att du menade att ni startade varsinn enskild firma, för man måste väl vara minst två delägare för att starta ett HB? Jag förstår att det omöjligt kan bli någon millimeter rättvisa. Det måste vara riktigt svårt att värdera arbetsinsatser och dela vinsten efter det, speciellt då nån av delägarna kanske lagt ner mer jobb än den andra en viss månad eller man har olika åsikt om arbetsinsatserna. Liksom hur motiverar jag att jag ska ha större del av vinsten? MickeH, hade din kompanjon full insyn i ditt företag som ni fakturerade igenom? Annars är det nog lätt hänt att man kan bli lurad av mindre pålitliga partners.

Eftersom jag mest tycker det vore en kul grej att samarbeta med någon med utvecklandet av en sida nu när jag lär mig RoR så känns ett samarbetsavtal bäst för mig. Det känns lite overkill med avtal och sånt, men det är nog bäst att få saker klart för sig innan man sätter igång med jobbandet. Det känns dock som att man måste lära känna varandra innan man ger sig på något gemensamt projekt.
Oläst 2009-07-15, 09:48 #8
Medlem

Medlem

Vi startade HB jag hade min mor som delägare och om jag minns rätt så hade även Johan det.

Självklart så har och hade vi båda full insyn i ekonomin. Glöm att värdera arbetsinsatser om ert partnerskap ska bli lyckat så måste ni komplittera varandra och se allt på lång sikt.

Om man som vi startade med två tomma händer och därifrån bygger upp något så måste man vara flexibel när det gäller rättvisan. Något som vi båda två har trott på och jobbat efter är att det ät bättre att dela på en STOR kaka än att slåss om en liten.

Sen som Conny skriver RESPEKT för varandra det är viktigare än man kan tro.

”KUL GREJ” ……. Ni måste välja! Är det en KUL Grej ni vill göra starta inte något företag. Jag har under dessa år sett företag startats som en ”KUL GREJ” och i alla fall så har det slutat olyckligt NEJ företagandet är något mycke större än en ”KUL grej” företagande är ett ÄVENTYR. Vill ni göra en ”KUL GREJ” köp en motorcykel tillsammans..
MickeH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-15, 11:22 #9
Nykomling

Nykomling

Tack för synpunkterna Micke, du har gett mig ett par saker att fundera över.

Min första tanke var att hitta någon som vill samarbeta och sen sätta igång att utveckla, men efter att ha läst era kommentarer så känns det inte hållbart i längden. Det gäller att bli lite social helt enkelt så kanske man lär känna någon på samma våglängd och erfarenhetsnivå som mig.
Oläst 2009-07-15, 22:54 #10
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Försök med en kurs i programmering eller liknande. Då borde du träffa andra som ligger på ungefär samma nivå.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017