FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
En liten fundering så här sent på natten.
Priset på produkter/tjänster som är avsedda att säljas till privatpersoner ska klart och tydligt visas inkl. moms. (rätta mig gärna om jag har fel) Båvitt jag minns fick bostream skit för detta när man i början angav att installationen kostade 2500 kr. Ni kan ju tro att jag blev förvånad när det handlade om 2500 ex moms till lilla mig. Hur som helst? Borde inte även webhotell krävas på samma sak? De flesta (åtminstone många) erbjuder "privatpaket" och skriver ändå ut priset ex. moms. Att hävda att det är en tjänst som är avsedd företag är ju absurd eftersom det heter privatpaket i de flesta fall. Anledningen att jag frågar detta är att det börjar kännas som att webbhotell rent allmänt får göra som de vill, och då syftar jag på den omtalade punkten "obegränsad trafik" som sedan stryps i avtalet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är lite osäker men tror att det enda man måste göra när man säljer till privatpersoner är att uppge att priset är exkl moms om man vill ha dessa priser uppe. Mellan 2 företag behöver man inte ange exkl moms för det är alltid exkl.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nja, det handlar väl om att ange den korrekta kostnaden? Väljer man att ange pris exkl. moms så skall det framgå. Jag anser att företag som riktar sig till den privata marknaden kan med fördel ange priserna inkl. moms...
Sedan kan det säkert finnas juridik som säger att priser till privatpersoner skall anges inkl. moms då de saknar avdragsrätt... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad jag minns så var det i alla fall fel av Bostream att med stora bokstäver skriva 2500:-
Fast det kanske kan ha något att göra med företag inte kan beställa privatabonnemang? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
KO vann 1998 mot dåvarande Lap Power ang något i den här stilen.
Se: http://www.ko.se/mallar/sv/pressmedd...CategoryID=509
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kör med exkl.moms för att dom flesta andra webbhotellen gör det, och avsikten är enbart att få en likvärdig prisnivå när blivande kunder jämför priserna. Då inkl.moms onekligen blir högre blir det felaktig jämförelse om kunden jämför med t.ex ett annat webbhotell som har sina priser exkl.moms.
Har skrivit att priset är exkl.moms både längst ner på sidan och i allmänna villkoren, så jag anser det framgår ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vänder du dig till privatpersoner så ska priset vara inkl moms eller uttryckligen förklara att det är exkl moms. Lämnar du pris och det inte står om det är inkl eller exkl moms så ska detta räknas som inkl moms.
Många som missar detta är hantverkare som arbetar både mot företag och privatpersoner. Av vana säger dom priset exkl moms och sen blir det problem.... Jag skriver alltid om det inkl eller exkl moms. /Janne |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|