FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Första tanken är att det är olagligt?
MyCompany Om inte, någon som har erfarenhet? Känns onekligen lockande att betala 0% vinstskatt och 21% inkomstskatt istället för 50-60%. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är inte olagligt, men du är skyldig att ta upp inkomsten som du har i Estland i din svenska deklaration också (såvida du inte bosätter dig i Estland).
Hmm, fast det kanske bara gäller inkomstskatten? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Gäller nog bara inkomstskatten.
Hur är det med aktieutdelning från utlänskt bolag? Skattar man även det i sverige? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Allt skattas på i princip samma sätt var än företaget är så länge du bor i Sverige, det enda som skiljer är att det är olika bolagsskatt i olika länder. Man ska inte låta lura sig av att man får mindre skatt som svensk. Du riskerar ständigt att ha skatteverket efter dig. Det enklaste och bästa du kan göra för att få låg skatt i såfall är att bosätta dig i ett land med låg skatt. Många länder, inkl. Spanien har en inkomstskatt på 15-20% där du betalar endast en avgift på 2500kr för sociala avgifter och sociala avgifter. Detta innebär att istället för att betala 60-70% i skatt, betalar du tex. i Spanien endast för runt 20% skatt totalt, inkl. sociala avgifter och sociala avgifter.
Enskild firma fungerar inte då, för då blir du "dubbelbeskattad", utan du måste ha ett aktiebolag i det land du bor i, och ta ut lön i aktiebolaget. Det finns många som håller på med off-shore bolag och annat, men det är definitivt inget jag rekommenderar om du inte har en väldigt stor omsättning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
De som använder sig av "offshore-strukturer" använder sig oftast av ett rent holdingbolag som t.ex. bara äger aktier (inte handlar aktivt med dem för då är det skatt i Sverige igen) och då får de del av den lägre skatten förutsatt att bolaget inte är ett så kallat CFC-beskattat bolag. Det scenariot är, som du förstår, främst lämpligt om man sitter på mycket aktier eller t.ex. royalties så att den extra administrationen vägs upp av skattelättnaden. Man måste också räkna med att få flyga till skatteparadiset för att kunna hålla t.ex. bolagsstämmor och årsmöten på dess mark. Bor du i Sverige beskattas dina inkomster från ett sådant bolag precis som inkomster från ett svenskt. Sen finns det mer avancerade strukturer som stora bolag använder sig av. Men då ska man just vara ett stort bolag för att det ska vara värt det. Man lär t.ex. räkna med att få anställa ett par personer i skatteparadiset för att driva bolaget så att det ser "affärsmässigt" ut på pappret och man undkommer "skatteflykts-klausulen". Här handlar det alltså om bolag med mer än säg 100 anställda som har en heltidsanställd ekonomichef som kan syssla med allt det juridiska och underhålla strukturen. En annan lösning är helt enkelt att flytta till landet i fråga. Estland är ju med i EU så det är ju inga problem att bosätta sig där och starta bolag. Då får du den eftertraktade bolagsskatten och inkomstskatten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Eftersom jag är en Randy Gage fan så tipsar jag om hans alternativ:
http://www.doityourselflivingtrust.com/ Allt handlar inte om bolag, finns andra sätt att skydda sina tillgångar, och endast ta ut så mycket man behöver för att "överleva". Resten, kan "ägas av annat", men nyttjas av dig. Kika även in videona med Eric & Randy på www.networkmarketingpro.com Säger som Randy: "Fuck the recession!!! <-- Ask Me How" /Patrik Berggren |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
MrWize: Du är inte seriös eller hur?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
rhuse, du vet inte vem Randy Gage är ...
www.randygage.com ... han kanske kan öppna dina ögon, en man som skapat många miljonärer. Jag tror han vet ett och annat som inte vi vet /Patrik Berggren PS .. rhuse .. varför skulle jag inte vara seriös? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
aha .. rhuse, du menar att jag inte skulle vara seriös för att jag rekommenderar Network Marketing PRO?
Klart jag gör då jag själv sysslar med Network Marketing, vilket är detsamma som affiliatemarketing, men bättre betalt, bättre allt ... men, det är en annan diskussion du kan få föra med mig på PM så slipper vi ta den ute i forumet /Patrik Berggren |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|