FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har registrerat en domän XXXXXA.SE
Någon annan person har registrerat XXXXXÄ.SE Det känns som att Google verkar ha lite problem med att hålla isär dessa. Någon som känner igen fenomenet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vad menar du exakt med att "hålla isär"? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Internationella Google tolkar väl a och ä som samma bokstav om jag inte är helt fel ute? Därav att man råkar ut för en lite onödig konkurrenssituation om man bara äger den ena varianten.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror även Svenska Google tolkar A och Ä som samma bokstav. Det ligger nog kvar sedan tiden innan IDN-domänerna då ÅÄÖ ersattes med AAO.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En liten delfråga till ämnet;
Jag har köpt 2 domännamn; mittdomannamn.nu och mittdomännamn.nu (dessa är inte de verkliga namnen men lägg märke till skillnaden a/ä) Domännamnet med ä är det korrekta namnet såklart och det namn jag kommer marknadsföra, men frågan är vilket domännamn jag ska sökmotorsoptimera? Är domänen lika bra SEOmässigt eller ska jag köra en redirect från domännamn till domannamn? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Väldigt många är uppväxta med att domäner inte kan innehålla ÅÄÖ (sen innan IDN tiden) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Gör det någon skillnad i "länkvärde" om man har domänerna stövlar.se och stovlar.se och en inlänk till sidan har texten Bra stövlar?
Är länkvärdet lika stort eller kan det vara så att det "värderas" högre när länktexten stämmer bättre överens mot domännamnet som i fallet stövlar.se? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
För att förtydliga mig ytterligare.
Är det någon skillnad i relevans om länken Bra stövlar skulle länka till stovlar.se eller om den skulle länka till stövlar.se? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
I mitt fall så verkar man helt klart få olika träffar på google.com och google.se
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|