FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
[MySQL 5]
Tjena! SELECT 'a' = 'å' returnerar 1 för mig. Vet någon varför? Och hur gör jag något åt det, utan att behöva skriva SELECT 'a' = 'å' COLLATE utf8_swedish_ci ? Blir väldigt omständigt att skriva så i varje query ![]() Tack på förhand! Edit: Jag har försökt med att köra SET NAMES utf8 COLLATE utf8_swedish_ci, men utan resultat |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kan detta vara nåt om du använder php? http://php.net/manual/en/mysqli.set-charset.php
Kod:
<?php $mysqli = mysqli_connect('localhost', 'my_user', 'my_password', 'test'); $mysqli->mysqli_set_charset("utf8"); ?> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
----
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Kanske detta fungerar bättre:
SELECT 'a' = BINARY 'a'; //returns 1 SELECT 'å' = BINARY 'a'; //returns 0 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Jag använder PDO, vet inte hur man skulle göra det där. Jag kör kommandona SET NAMES utf8 och SET CHARACTER SET utf8 vid uppstart, vilket jag tycker borde göra samma sak. Citat:
Jag kanske ska säga vad jag använder detta till egentligen, ovan var bara ett exempel. Problemet uppstår när jag använder GROUP_CONCAT och DISTINCT, då slår den samman "Håbo kommun" och "Habo kommun" :P Edit: Min lösning kanske är dålig, det får inte finnas fler kommuner (eller annat) med samma namn. Måste fundera på detta. Några förslag? Jag använder GROUP_CONCAT för att få fram varje persons tilldelade kommuner t.ex. i samma fält |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|