FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Har haft ett företag aktivt sedan 5 veckor tillbaka och undrar om det går att få A-kassa när man har företag? Är inte så insatt i detta, har precis fått redan på att det företaget som jag jobbar på idag ska varsla 60 man så det är en väldigt stor chans till att man åker där :/ (eller snarare garanterat!) Nu när jag har enskild firma och äger 100% av den själv och omsätter mellan 10 000-30 000 varje månad så ger ju inte detta tillräckligt för att betala ut en hyffsad lön. Så kan någon som är mer erfaren än jag svara på om det går att få A-kassa? Eller måste man lägga företaget så att det blir vilande? Har även tänkt på om man skulle kunna "sälja" en viss procent till någon annan för att kunna ha firman aktiv? Väldigt tacksam för svar.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Här finns en tidigare tråd som bör besvara din fråga:
http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...t=ST&f=8&t=3040 / Daniel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Gå med i Småföretagarnas A-kassa, Småa.
Du kommer bli utslängd från din nuvarande när du blir egenföretagare, särskilt om du tillhör LO. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Edit: Vilken försäkring detta egentligen innebär för mig har jag skitdålig koll på. Om jag väljer att lägga ner för det går dåligt, får jag någon ersättning från SmåA då? Eller måste jag kanske som enskild näringsidkare gått i personlig konkurs. Måste ringa dem imorgon och höra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
SmåA tar sina pengar via Autogiro och är bra
mycket billigare än övriga A-kassor. Tror de drar 180 kr/mån. Vad jag förstått får du A-kassa förutsatt att du avregistrerar ditt bolag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För att kunna få a-kassa måste företaget antingen avregistreras eller göras vilande. Om du hinner driva företaget parallellt med heltidsjobb under 6(?) månader, kan du få det godkänt som bisyssla och ha kvar det med a-kassa men det kan bli problem ifall du tex ökar omsättningen.
Uppgifterna ovan stämde för ett par år sedan så det är möjligt att det har skett någon förändring. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Som vco-systems säger så är det en väldig skillnad på aktiebolag och enskild firma,
En enskld firma är du som juridisk person, hade du haft ett aktiebolag hade det funkat. En enskild firma är egentligen bara några extra rader i den vanliga deklarationen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu snackar jag endast om enskild firma här.
Som nämns ovan, för att ha rätt till A-kassa måste företaget antingen avregistreras eller läggas vilande. Ett företag får dock endast läggas vilande en gång per person och företag. Om företaget avvecklas måste man kunna styrka för A-kassan att företaget har dålig lönsamhet. Ett exempel på när du kan ha rätt till A-kassa är tex om din största kund och primära inkomstkälla inte längre vill ha dig som leverantör och att det då inte längre blir lönsamt att driva företaget. Om du då avvecklar företaget har du med stor sannolikhet rätt till A-kassa. Tänk dock på att om det ska vara värt att betala A-kasseavgiften varje månad så måste du gå med VINST minst 104 000 kr per år. Annars har du bara rätt till grundersättning, vilket du kan få ändå om du går med i Alfakassan efter att du avvecklat företaget. Edit: Typos |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|