FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Har tidigare gjort lite praktik på en webbfirma (hemifrån) och kommer eventuellt börja göra betalda uppdrag åt dem. Ska därför skaffa f-skattesedel. Jag har dock lite frågor som jag hoppas att ni kan svara på: 1) Exakt vad innebär f-skatt vad gäller redovisning, bokföring etc? 2) Ponera att jag får 10 000 (en enkel siffra) för ett uppdrag (ej timlön eller något annat), hur mycket av dem går till diverse skatt, avgifter etc? 3) Finns det någon sorts portal för nybörjare inom detta område där alla dessa frågor redan har ställts? Tack |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du får 10 000 (inklusive moms) in på kontot och inte gör några avdrag eller liknande så händer följande:
MOMS: 10 000 x 0,20 = 2000 Kvar har du 8000 efter momsen är betald Med dom pengarna ska du betala din personliga skatt som är ungefär 50 procent. 8000 x 0,50 = 4000 Du får ut ungefär 4000 kr i fickan. Edit: Använd den här kalkylatorn för att lättare förstå hur skatter räknas (glöm inte att välja enskild firma och inte aktiebolag till räknaren) http://www.nutek.se/sb/d/840/a/3821 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om du endast har en arbetsgivare bör du inte kunna få F-Skattsedel. Det finns krav på att verksamheten skall vara t.ex. fristående. De bör dock kunna anlita dig ändå, bara att de får betala din skatt + sociala avgifter. Enklare för dig. Tror tom att du kan dra av på skatten för de grejjer du använder i ditt jobb i din deklaration.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Eller kommer det bli ett problem tror ni? Företaget i fråga verkar vilja att jag skaffar f-skatt låt säga att jag investerar i ett domännamn som är tänkt att användas för ett eget projekt i framtiden, räcker detta för att motivera f-sedel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det räcker med att ha endast en eller ett fåtal uppdragsgivare för att uppfylla F-skattkravet.
Vill du kunna fakturera med F-skatt och göra avdrag för verksamhetsrelaterade kostnader men slippa bokföringen, sök på "hyr din arbetsgivare" i lämplig sökmotor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Om man testat ett tag är det väl endast att sluta med det och skaffa riktigt f-skatt finns det några risker involverade med det? några man ska akta sig för eller några som är bättre etc. ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
En risk med att "hyra din arbetsgivare" kan vara att kunden rynkar mot att få en faktura från någon annan. Men man kanske kan lägga till sin egen logga på den fakturan som de skickar ut till kunden... Nej, kör eget direkt säger jag. Lika bra att lära sig nu visst? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Absolut, det är det som jag är sugen på. Hur svårt är det att sköta bokföringen själv och allt det andra? Jag kommer ju inte tjäna några fantasisummor direkt, finns det några gränser?
Tack för alla svar hittills |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Den löpande bokföringen bör inte vara något problem att sköta själv. De flesta bokföringsprogram idag sköter det mesta åt dig. Lite grundläggande mattekunskaper och logisk tänkande så fixar man det lätt. Det finns väldigt bra böcker i ämnet om man vill ha lite hjälp förutom nutek och de andra sidorna.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|