FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
När jag fick in senaste fakturabetalningen på mitt bankgiro så drog banken 250kr för det. Hur bokför jag detta och är dom 250 inkl moms eller exkl moms?
Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad är det för bank som tar så mycket?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hehe Sw***ank :-)
Tror det är deras årskostnad för bankgiro och inte per transaktion dock |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Om fakturan avser tjänsten "Bankgiro" så är den tjänsten momsbefriad, ingen moms alltså.
Om banken fakturerade dig 250 kr för inbetalningar via BG, så är den tjänsten inte momsbefriad. På mina fakturor från Swedbank så står det specifierat, bg kostnad, transaktion kostnad med mera. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har inte fått någon faktura på det utan såg bara precis att dom dragit från kontot
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du har Swedbank och det är kostnaden för att du har bankgiro, så är det momsbefriat.
Har för mig att det är den kostnaden jag betalar varje år till Swedbank för att jag har ett bankgiro knutet till mitt företagskonto Själv får jag en faktura varje månad som dras automatisk den 20 varje månad från mitt konto. Om du inte har vet varför dom har dragit en summa från ditt konto, be banken skicka en faktura/specifikation. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Bokför mot konto 6570 Bankkostnader.
Det är momsfritt som sagt, och om du kollar dina meddelanden så bör fakturan finnas där. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Stort tack för alla bra svar!
|
||