Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad gäller? Köpvilkor före orderbekräftelse

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-21, 08:57 #1
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Medlem

Hej!

Stötte på en butik som i sina köpvilkor anger att order under en viss summa så tillkommer en kostnad på 50:-. Men sen när man gör en beställning via sidan så på orderbekräftelsen står det totalt att betala då den summan jag avser att handla för. Inget om någon extra avgift.

Vad gäller egentligen då? Är jag tvungen att betala de 50:- ändå eftersom det står i köpvilkoret?
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-21, 11:05 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jag skulle tolka det som något mellanting.

Jag personligen skulle avbryta köpet eftersom står inte dessa 50kr med när jag bekräftar beställningen så har jag inte godkänt detta.

MEN! Om det är med en checkbox med att du godkänner villkoren vid köp så anser jag att du godkänt denna summa oavsett om den är listad eller inte. Vilket butiken kan hävda eftersom du kryssat i rutan.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-21, 21:22 #3
Medlem

Medlem

Nä någon checkruta fanns inte men det var inga problem att få pengarna tillbaka när jag ville stryka min order. Tycker bara det är lite fult sätt att gå tillväga. Alla kostnader borde ju stå på bekräftelsen. Det är ju den jag använder som betalningsunderlag på min order.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-21, 22:34 #4
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Jag tycker, som du säkert redan har gjort, är att påtala dom om det. Förmodligen är det bara något dom inte tänkt på i all hast. Självklart ska den summan stå med på orderbekräftelsen. Det du bekräftar är det du ska betala : )
Forslunds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-22, 09:50 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Förmodligen så har deras e-butik inte stöd för den funktionen. Dvs att det är en teknisk begränsning som gör att avgiften inte visas i orderbekräftelsen. Dock så borde de naturligtvis se till så att det blir åtgärdat. Det kan inte vara bra för affärerna att överraska kunden med en extra avgift.

Rent juridiskt så har de förmodligen rätt att ta ut avgiften, även om den inte visas i kassan - bara det framgår av leveransvillkoren. Dustin b2b klarar t ex inte ens av att räkna ut frakten så att den visas i kassan. Sånt är tyvärr ganska vanligt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-22, 19:42 #6
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by Gustav@Mar 22 2009, 10:50
Förmodligen så har deras e-butik inte stöd för den funktionen. Dvs att det är en teknisk begränsning som gör att avgiften inte visas i orderbekräftelsen. Dock så borde de naturligtvis se till så att det blir åtgärdat. Det kan inte vara bra för affärerna att överraska kunden med en extra avgift.
Rent juridiskt så har de förmodligen rätt att ta ut avgiften, även om den inte visas i kassan - bara det framgår av leveransvillkoren. Dustin b2b klarar t ex inte ens av att räkna ut frakten så att den visas i kassan. Sånt är tyvärr ganska vanligt.
Rent juridiskt skulle jag tolka det som att avtalet ingås i och med orderbekräftelsen. Kanske skulle man till och med kunna argumentera att orderbekräftelsen i sig är ett bindande anbud. Därmed borde det inte vara några konstigheter att argumentera för att eventuella villkor som tillkommit efter orderbekräftelsen är ogiltiga och att butiken är bunden att leverera varan till det överenskomna priset.

(Jag skulle dock aldrig utnyttja det faktumet i ett sånt här fall utan bara påvisa det för handlaren.)
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017