FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Extermt dum fråga kanske, men vad betyder egentligen "sidor från Sverige" när man söker på Google.se och vad är skillnaden mot "sidor på svenska"?
Hur särskiljer Google på dessa kategorier, och hur bestämmer de vilket land en sida är ifrån? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
"sidor från Sverige" - Servern står i Sverige.(svensk IP adress, men språket behöver inte va på svenska på sidan)
"sidor på svenska" - Servern kan stå i vilket land som helst men själva sidan är på svenska. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det är antagligen så att resultaten viktas, men att det ändå är nyckelordets relevans som är dominerande? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
En kund till mig har server i usa och ligger 1a hos google hur ja än klickar på dessa olika alternativ.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Samma här, våran sida ligger på samma plats vilket alternativ man en tar, och sidorna ligger inte i Sverige.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kanske eftersom att svenska pratas endast i sverige (och finland) så räknar google sidor på svenska som = sidor från sverige?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag noterade just att vi på ett sökord ligger på 7:e plats bland "sidor från sverige" men på 48:e plats bland "sidor på svenska". Den sajten ligger förvisso på en server i sverige...
Kan också vara tillfälligt då vi rört oss ganska ordentligt uppåt på just det sökordet senaste tiden, så vi har åkt upp och ned i SERPen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror skillnaden mellan de olika alternativen blivit mindre och mindre med tiden. Åtminstone är det något jag tycker mig kunna ha märkt.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
I själva queryn så syns skillnaden som:
meta=cr%3DcountrySE (sidor från sverige) mot meta=lr%3Dlang_sv (sidor på svenska) Enligt webmasterworld.com: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
I Google Webmaster Tools kan man ställa in önskat land. Har man server i USA och ställer in Sverige i GWT så syns den nog även i "sidor från Sverige".
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|