FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Mitt mål är att göra en ranking för 100 produkter så att dessa får ett värde mellan 1 och 10.
För att mäta populariteten så har jag ett antal variabler som jag vill ta hänsyn till: - Hur många köp som skett av respektive produkt. Varje köp har ett produkt-id och ett datum. - Hur gammal produkten är. Är den från i år så är siffran 0. Är den från förra året så är siffran 1. Nya produkter som har haft många köp nyligen bör rankas högre än gamla produkter som aldrig blivit köpta. Så här tänker jag att det bör fungera. Ett köp får ursprungligen värdet 1. Om köpet skedde för x antal år sedan så bör värdet minska baserat på detta. Exempelvis 1/x. Och om produkten dessutom är y antal år gammal så bör värdet minska baserat på detta. Exempelvis 1/x/y. På detta sätt blir populariteten ett decimaltal mellan 0 och 1. Är det här ett bra sätt att räkna ut populariteten eller går det att göra på ett bättre sätt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Det låter vettigt såvida dessa variablerna är relevanta för dina produkter, tex om det gäller elektronik.
Men om det gäller tex vin skulle du kanske skippa variabel "y" svårt att säga med den info du delger oss men pm:a mer info så ska jag kolla. håller på med just populäritet atm! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|