Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rasismen inom polisen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-11, 22:34 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Detta är mer eller mindre en fortsättning på diskussionen i Rosengård-tråden.

Tycker det framgår med all önskvärd tydlighet av kvällens Aktuellt att det finns stora problem inom den svenska polisen. Jag vet själv om två personer som varken är från Mellanöstern eller Afrika men som ändå, utan att ha begått något brott, behandlats mycket illa av poliser (i tjänst) och detta i en annan stad än Stockholm och Malmö.

Vi får inte glömma bort att de allra flesta poliser är bra poliser men det måste till en förändring. För det första måste gruppmentaliteten luckras upp en hel del. De individuella poliserna måste våga stå upp och säga ifrån. Skulle detta leda till orättvis behandling, såsom det påstås i inslaget i Aktuellt, så gå till cheferna. Hjälper inte detta, gå till DO och / eller politikerna. Hjälper inte detta, gå till media. Det händer något förr eller senare.

Jag tror inte att majoriteten av de poliser som har översittarattityden och rasismen i sig någonsin kommer att ändra sig i grunden utan de måste rensas ut en gång för alla eller åtminstone sättas på ett arbete där de inte möter människor.
Oläst 2009-02-12, 07:04 #2
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Men jag tycker att diskussionen hos "Debatt" senast var ganska intressant om man sätter in den i det här sammanhanget. Det är ett "klimat" som båda "sidor" får ta på sig.

Är det så att Polisen har en uttalad policy att inte använda ordet "neger", så är det ju egentligen inget att snacka om, och jag reagerar själv starkt på ordet när det används i det aktuella sammanhanget, men, man får också vara medveten om att både språk och det "klimat" i vilket det används utvecklas, eller förändras om man så vill.
Det är ju också så att Polisen rör sig i frontlinjen till det allt hårdare samhällsklimat som råder, och självklart sker en kontaminering mellan dom olika sidorna, det är bara synd att den verkar gå åt fel håll.

Men, för mig är det iaf en väldig skillnad mellan att använda ordet neger, som för mig inte per automatisk är negativt eller främlingsfientligt, och att hota att slå och kastrera någon...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-12, 08:06 #3
Supermoderator

Supermoderator

Håller väl med dig i stort men jag tycker dock att polisen har så pass stort samhällsansvar att de bör föregå med gott exempel och motverka det hårdnande samhällsklimatet istället för att medverka till att främja den utvecklingen. Det gäller givetvis alla medborgare och inte bara poliser.

En högst bisarr företeelse är ju visiteringen som skett av anställda på Myrorna i Norrköping (vilket för övrigt råkar vara just den staden jag talade om ovan) som också tycks ha inslag av diskriminering i sig.

Citat:
– Vi vill bara få dem att förstå att man inte gör så här, det finns ju folk som kommer från kulturer där man är tvungen att stjäla för att överleva, säger Roger Stark, enhetschef på kommunen.
Man upphör aldrig att förvånas över vad det är för ljushuvuden som anställs på kommunerna i landet....

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017