FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan
Jag skulle vilja veta hur jag skall kunna värdera min sajt www.aspsidan.nu, jag har det senaste året inte haft tid att ta hand om den utan har överlåtit arbetet till frivilliga medhjälpare. Tanken har hela tiden varit att jag skall sätta igång och jobba på den igen, men som det ser ut nu har jag inte tid. Jag har fått indikationer från lite olika personer om att de skulle vilja köpa sajten, men jag vet inte hur jag skall värdera den. Syftet med sidan har sedan start varit att informera, inte att tjäna pengar, så vi har ingen omsättning att skryta med. Men potentialen finns för den som orkar engagera sig. Kort fakta: Antal besökare per dag: ca 1000 st Antal registrerade medlemmar: 7500 st Antal poster i forumet per dag: ca 500 st Varumärket "ASPSIDAN" är väl inarbetat och känt i ASP-kretsarna. Så min fråga blir alltså, hur skall jag värdera sidan när jag inte kan gå på omsättning? Någon som vågar ge ett pris mellan tummen och pekfingret? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
När du ska sätta ett pris på din sida så får du tänka hur mycket jobb du la ner för att sidan ska vara så känd som den är nu. Många datarelaterade förretag har säkert ett intresse av sidan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
10,000 + kanske mer eller mindre om man skulle veta vilken malgruppen besokarna ar. :blink:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
50.000+ beroende på hur inarbetat den är, om 7500 medlemmar är aktiva och hur mycket du tjänar på sidan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Det är svårt att bedöma vad den sidan är värd då ni inte tjänar på den så mycket som du skrev. Men om ni hittar en köpare som är villig att betala för det så kan ni säkert få långt över 50 000 kr. Sidan är ju riktad helt till en speciell grupp människor och då är det ju bra för företag i den branchen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Även om jag inte misstycker att över 50000 kan vara en rimlig summa, så undrar jag verkligen om webbplatser av denna typ överhuvudtaget säljs för dessa pengar idag. Vet någon om det överhuvudtaget finns statistik på sålda webbplatser och vilka summor de har gått för?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Oftast så säljs sådana sidor billigt då man inte orkar leta rätt köpare utan säljer till de som bjuder först glad att någon ville köpa. Men om man hade lagt ner lite energi och börjat leta bland de största företag som kan tänka sig köpa ens sida så kan man få bra betalt. Exempelviss vår sida, vi har drivit den i 15 månader nu. För ca 6 månader sedan blev vi uppringda av ett företag, ganska stort företag som var villig att betala 200 000 utan en vidare diskution. Vi avstod och det var bra det. Sidan växer för varje månad med 6% och det kan ge bra pengar om ett antal år.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|