Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

En fråga om Open source

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-31, 18:13 #1
yellowdog101 yellowdog101 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
yellowdog101 yellowdog101 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Tänkte anställa programmerare som använder sig av open source lösningar och modifierar dessa så att jag får webbtjänsten exakt så jag vill ha den. Men innebär inte detta att andra får lov att kopiera och använda de modifierade koderna då det går under Open source?

Då faller väl min webbtjänstidé och får massa konkurrenter?

Tänker jag fel, eller finns det något sätt att skydda sin webbtjänst på?

Hur gjorde facebook t.ex.? Utgick de från Open source?
yellowdog101 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-31, 18:57 #2
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Jag hittade lite info på bland annat gnu.org som jag tror att du kan få lite hjälp av. Tänk på att det finns flera olika licenser, och versioner av licenserna, som tillåter dig att göra olika mycket.

Citat:
A company is running a modified version of a GPL'ed program on a web site. Does the GPL say they must release their modified sources?

The GPL permits anyone to make a modified version and use it without ever distributing it to others. What this company is doing is a special case of that. Therefore, the company does not have to release the modified sources.

It is essential for people to have the freedom to make modifications and use them privately, without ever publishing those modifications. However, putting the program on a server machine for the public to talk to is hardly “private” use, so it would be legitimate to require release of the source code in that special case. Developers who wish to address this might want to use the GNU Affero GPL for programs designed for network server use.
http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html

Edit: Mr_Lundis hann in med delvis samma info medan jag redigerade lite
martin-lb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-31, 18:59 #3
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Medlem

Vilka regler som gäller för källkoden beror helt och hållet på vilken licens koden du vill använda ligger under. Vissa licenser kräver att alla modifieringar du gör måste publiceras, andra säger att du är fri att göra vad du vill så länge som du ger lite cred till de personer som skrev koden från början. Sen finns det en hel flora av licenser med villkor någonstans där emellan.
mr_lundis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-31, 19:37 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Citat:
Originally posted by mr_lundis@Jan 31 2009, 19:59
... Vissa licenser kräver att alla modifieringar du gör måste publiceras, ...
Någon sådan licens har jag aldrig sett.
Gör man modifieringar åt sig själv eller en kund så kan man med gott samvete behålla dem själv.
Om man distribuerar modifieringar, t ex genom att sälja eller lägga up för nedladdning, så finns det i vissa licenser krav på att samma licens ska fortsätta att gälla även det modifierade materialet.

Det vill säga, du får inte ändra upphovsmän och säga att det var du som skrev koden till t ex Wordpress eller Joomla, även om du modifierat ett par rad,
Nyckel ordet är distribuera, håller du dina ändringar för dig själv eller din kund så händer inget.

Man brukar lösa detta genom att lägga sluten, propietär, skyddad kod i tillägg som distribueras separat. Skriver du ett tillägg till exvis Wordpress från scratch är det fritt fram att bevaka sin upphovsrätt till detta, sälja i kiosken och hindra andra från att använda koden.
Ändrar du inne i Wordpress kod, ja, då är du bunden av licensen OM du sprider den vidare.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-31, 20:08 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Det finns ju ett par olika licenser, det är bara att du läser igenom exakt vad som gäller för den produkt du väljer att använda dig utav.

Väljer du att använda dig utav open source-lösningar så gäller det ju i vilket fall som helst att din idé måste vara något nytt och bärkraftigt eller något bättre för att det ska lyckas. Gör du bara några små modifikationer så kan ju vem som helst kopiera det hela vare sig du ger dom källkoden eller inte.

Facebook körde från scratch tror jag men är inte 100.
Oläst 2009-01-31, 21:26 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
Citat:
Ursprungligen postat av mr_lundis
Gör man modifieringar åt sig själv eller en kund så kan man med gott samvete behålla dem själv.
Om man distribuerar modifieringar, t ex genom att sälja eller lägga up för nedladdning, så finns det i vissa licenser krav på att samma licens ska fortsätta att gälla även det modifierade materialet.[...]
Du har rätt, jag hårddrog det lite väl mycket. Det jag ville säga var att villkoren för vad du får och inte får göra kan variera kraftigt mellan olika licenser, vilket dom flesta här har påpekat.
Oläst 2009-01-31, 21:31 #7

Citat:
Citat:
Originally posted by -Magnus_A@Jan 31 2009, 20:37
Citat:
Om man distribuerar modifieringar, t ex genom att sälja eller lägga up för nedladdning, så finns det i vissa licenser krav på att samma licens ska fortsätta att gälla även det modifierade materialet.[...]

Du har rätt, jag hårddrog det lite väl mycket. Det jag ville säga var att villkoren för vad du får och inte får göra kan variera kraftigt mellan olika licenser, vilket dom flesta här har påpekat.
Tror ändå att det finns en poäng med ditt inlägg, och det är mjukvaruapplikationer som körs remote på server, typ virtualiserad saker i det sk molnet. Där kan man säga att man distribuerar mjukvaran i och med att man låter folk köra den som sin egen. Och i så fall kan man behöva släppa källkoden också.

Vanliga webbapplikationer tror jag inte omfattas av detta.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-31, 23:16 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Använder man GPL-kod så är det allra enklaste att man
lägger till en liten text längst ned på sin info-sida att man
ska maila [email protected] för att få tillgång till källkoden.

Sen behöver man inte tänka mer på det.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-31, 23:41 #9
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
Citat:
Om man distribuerar modifieringar, t ex genom att sälja eller lägga up för nedladdning, så finns det i vissa licenser krav på att samma licens ska fortsätta att gälla även det modifierade materialet.
Det vill säga, du får inte ändra upphovsmän och säga att det var du som skrev koden till t ex Wordpress eller Joomla, även om du modifierat ett par rad,
Nyckel ordet är distribuera, håller du dina ändringar för dig själv eller din kund så händer inget.
Man brukar lösa detta genom att lägga sluten, propietär, skyddad kod i tillägg som distribueras separat. Skriver du ett tillägg till exvis Wordpress från scratch är det fritt fram att bevaka sin upphovsrätt till detta, sälja i kiosken och hindra andra från att använda koden.
Ändrar du inne i Wordpress kod, ja, då är du bunden av licensen OM du sprider den vidare.
Affero-versionen av GPL (en modifiering av GNU:s licens, men det framgår tydligt av licensen när det är denna version) kräver att även serversidans modifieringar släpps öppna i nätverksprogramvara, till alla som har användaråtkomst till servern. Denna specielversion av GPL gör alltså att justeringar i koden till en webbplats måste släppas öppet för alla besökare.

Vanliga GPL (v2 och v3), BSD eller MIT kräver inte detta. I dessa licenser får du göra vilka justeringar du vill i webbplatsen utan att behöva släppa ändirngarna öppet för besökarna. Däremot bör du hålla tungan rätt i mun om webbplatsen ska ägas av din kund, för då har din kund rätt till hela källkoden eftersom det är deras applikation (besökarna har dock fortfarande inga rättigheter i det här avseendet).
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-01, 09:00 #10
Medlem

Medlem

En sak värd att påpeka är att man kan bidra till utvecklingen av den mjukvara man använder utan att nödvändigtvis släppa de bitar av koden som gör just din sida "unik". Saker som buggrapporter, hjälp med dokumentation, suport och/eller kodbidrag är alltid uppskattat - oavsett vad som krävs av licensen.

Tjänar man dessutom hyfsat med pengar på den sida eller tjänst man erbjuder så tycker jag att ge tillbaka till communityn är det minsta man kan göra. Det tryggar ju både projektets framtid, och där med även framtiden för den tjänst man själv erbjuder.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017