Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tips på hur jag kan tjäna mer på adsense

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-22, 16:55 #1
gurkan7 gurkan7 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
gurkan7 gurkan7 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Jag driver http://www.mig33fans.com och jag tycker att adsense ger för dåligt.

Har jag placerat adsense annonserna dåligt?
Borde jag visa adsense för både inloggade och gäster eller enbart gäster?
Har fått för mig att man får sämre betalt om man har for mycket sidvisningar per klick och då antar jag att jag kanske inte ska visa annonser för inloggade medlemmar.

Finns det något annat jag kan göra för att dra in mer pengar på adsense?

Jag vet att forum inte brukar få så speciellt bra betalt, men nåt kan man ju kanske gör iaf.
gurkan7 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-22, 17:16 #2
RiktigtKaffe.se RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
RiktigtKaffe.se RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Mitt förslag är att lägga en horisontal länkenhet precis under det blå fältet. Jag har en sådan som visas för alla besökare plus en liten annonsenhet som bara syns för oinloggade besökare.

Min erfarenhet är att nya besökare är mer klickbenägna än stadiga medlemmar.
RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-23, 00:02 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Originally posted by RiktigtKaffe.se@Jan 22 2009, 18:16

Min erfarenhet är att nya besökare är mer klickbenägna än stadiga medlemmar.
Håller helt med, därför bör du köra en ad manager typ openx och differentiera annonsvisning för nya besökare från stadiga.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-23, 17:55 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag skulle säga att du kan placera annonserna bättre. Just nu så ligger de överst. När användaren klickar på länken till en tråd, så vill denna naturligtvis ta del av informationen som finns i tråden i första hand. Därför scrollar man bort från annonserna utan att titta på dem.

Prova därför att placera annonserna undertill. När användaren har tagit del av informationen i tråden så är denna betydligt mer benägen att se sig om efter andra länkar att klicka på (t ex en annons). Att någon klickar sig bort från tråden innan man har läst posten är dock högst osannolikt. För att någon ska klicka på dina annonser nu så krävs det därför att personen först läser tråden och sedan scrollar upp igen för att titta på annonserna. Det är högst osannolikt att någon gör på det viset och du får därför få klick.

Jag hade även visat färre annonser (det är för många annonser för att man ska orka titta på dem nu). Jag hade visat annonserna för alla, såväl gäster som medlemmar.

Observera att det här bara är mina egna tankegångar och erfarenheter. Men oavsett vilket så skadar det ju inte att prova att flytta på blocket med annonser.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-23, 19:36 #5
radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Flitig postare

Visa färre annonser. De annonser som är längst ner på sidan tjänar du mindre per klick på.

Använd kanaler för att ta reda på vilka färger som du tjänar mest på.
radioaktivitet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-23, 22:47 #6
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Originally posted by Gustav@Jan 23 2009, 18:55
Jag skulle säga att du kan placera annonserna bättre. Just nu så ligger de överst. När användaren klickar på länken till en tråd, så vill denna naturligtvis ta del av informationen som finns i tråden i första hand. Därför scrollar man bort från annonserna utan att titta på dem.
Prova därför att placera annonserna undertill. När användaren har tagit del av informationen i tråden så är denna betydligt mer benägen att se sig om efter andra länkar att klicka på (t ex en annons). Att någon klickar sig bort från tråden innan man har läst posten är dock högst osannolikt. För att någon ska klicka på dina annonser nu så krävs det därför att personen först läser tråden och sedan scrollar upp igen för att titta på annonserna. Det är högst osannolikt att någon gör på det viset och du får därför få klick.
Stämmer inte alls, jag har erfarenhet att driva över 100 000 liknande forum under flera års tid. Fortsätt att ha annonserna överst.

En viktig fråga, vad har du för ctr och ecm?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-23, 22:51 #7
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by danielos@Jan 23 2009, 23:47
Stämmer inte alls, jag har erfarenhet att driva över 100 000 liknande forum under flera års tid. Fortsätt att ha annonserna överst.

En viktig fråga, vad har du för ctr och ecm?
Instämmer. Låt annonserna ligga högt uppe.

https://www.google.com/adsense/support/bin/...py?answer=17954
radioaktivitet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-24, 00:04 #8
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
Driver sjalv inga annons forum men erfarenhet sager att olika malgrupper beter sig olika, kan du inte gora A/B split ?

Skulle ocksa testa backgrundsfargen pa annonserna, till en mer gron nyans, vore intresant att veta vad for stats du har
Dykarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-24, 11:57 #9
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
Medlem

Gällande placering på vanlig site, så tycker jag att jag lyckats att integrera väl.
Gäller att inte skrämma iväg besökaren först, därav kan man vaiera med informativ text på bra platser.

http://www.kommun.se/

På sidor där det är full text är lång, dvs längre än en sida, har jag lagt tre rader endast text annonser överst eller näst överst.

http://www.kommun.se/situation2____9713.html

Har jag bara lite text, så kan jag lägga de tre raderna underst, men så att de syns omedelbart på sidan.

http://www.kommun.se/situation____9609.html

Gällande mer designsida, fokuserade jag mest på att ligga i vänster övre hörn, ett par centimeter från kanterna.

http://www.flen.kommun.se/

Man ska inte vara rädd för att visa mycket, så länge sidan blir enhetlig. Även annonser vara ett värde för besökaren, eftersom annonser idag är allt mer informativa och passar allt mer in i sidan intressetext. Blanda med högkvalitativ information typ smhi, betalar jag ett par tusen kronor per månad för.

På sämre platser, kan jag fylla ut med SR radio-rutan som är en kvalitativ tjänst, men inga intäker på. Mest att den passar på siten med lokalbetoning. Både smhi och SR-radiorutan kan man sätta parametrar för vad de ska visa, vilket är toppen. Sr-radiorutan kan man även styra färg på alteftersom sidan har färger.

Jag har inga bildannonser, för att jag tror att bildannonser skulle störa designen på sidan. Jag vet inte huruvida de ger mer pngar och likvärdiga klick. Men min tro är att inte ta bildannonser, då jag själv ofta blir trött på dem, och de ibland tynger siduppladdningen tycker jag. Och då blir jag bara sur, om jag väntar på en siteuppladdning, och ser att bildannonser tog prioritet före det jag ville se.
Viktigt att trivas med din sida, för då kanske besökaren tycker lika dant.

Gällande design, "KISS" "Keep it simple, stupid" Allt är inte snyggt, men vissa siter kanske inte förväntas vara snygga, utan besökaren förväntar enkelhet och lite tråkigt. Så tror jag min site har förväntningar om sig. Så när någon säger flasch eller bättre design, ... då fundera vad besökaren förväntar sig att se.

Om du har typ 200 - 800 (så du ser karaktär på besökarna), eller fler besökare om dagen, så kan du ändra siten dag för dag, med byte runt kl 9, då adsense bryter dagen. Går det sämre, ändra tillbaka. Går det likadant eller bättre fortsätt utveckla. Man ska ju se till % klick, men även % kan ju sänkas om besökarna kollar fler sidor. Själv kollar jag % om jag inte ändrar så mycket i siddjup. Men ändrar jag mycket siddjup (dvs hjälper besökaren gå fler sidor), så kollar jag relevansen till antalet sidvisningar, så kan göra det ok att % sänks på klick.

Slutliga avgörandet är ju enkelt nog förväntade intäkterna per dag. Själv har jag sämre på helger och bättre måndag till torsdag. Samt i början och mitten på månaden är bättre än andra dagar. Men det spela ingen roll. Jämför med dina förväntningar, som du känner till av din historik. Udda helger kan vara svårtolkade.

Lycka till. PS. jag är amatör på området, men är nöjd med resultatet. Kanske kan det bli bättre. DS.
TonyL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-24, 12:37 #10
Medlem

Medlem

https://www.google.com/adsense/suppo...y?answer=43868

Hittade jag i fortsättningen på förra tipset. Speceillt gällande forum. Så du inte missar denna.
TonyL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017