Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kombinera Joomla med ASP.NET-applikation

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-16, 21:23 #1
etanders etanders är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Medlem

Jag funderar över bästa sätt att kombinera Joomla med en ASP.NET-applikation. Googlade lite på ämnet men har inte hittat så mycket av intresse än. (Det hela kommer att ligga på en Windowsserver som kan köra både .NET och php, så den biten är inget problem.)

Joomla sköter det som visas på den publika hemsidan samt administrationen av det innehållet. Vad jag nu vill är att lägga till en wrapper på en sida för registrerade Joomlaanvändare och där baka in .NET-applikationen. Den ska hantera intern information och administration av det, och har inget samband med Joomla mer än att jag skulle vilja ha samma inloggning och gränssnitt som Joomla, så att det blir enkelt för användarna.

En naturlig väg är förstås att skriva egna komponenter och/eller moduler till Joomla. Jag har gjort lite sånt tidigare, men numera arbetar jag nästan uteslutande i C# och skulle mycket gärna vilja kunna göra det även i detta läge. (OT: Visual Studio 2008, ReSharper, NHibernate... underbart att arbeta med jämfört med php... )

Jag har alltså kommit så långt i tanken att jag tänker mig att jag lägger en wrapper i Joomla på en sida som bara nås om man är inloggad. Så långt frid och fröjd, men jag vill ju inte att .NET-applikationen ska vara helt öppen om man går direkt till dess url (utanför Joomla). Inte heller vill jag att användarna för ska behöva logga in i Joomla och sedan logga in en gång till när .NET-applikationen visas i wrappern.

Vad tror ni om bästa lösningen för att tala om för .NET-applikationen att man är inloggad i Joomla och alltså behörig även i .NET-applikationen?
etanders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-16, 22:11 #2
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2007
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Kolla upp hur joomla håller reda på användarna och gör bara likadant? Du kan ju använda samma databas från asp, eller?
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-16, 22:29 #3
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Det bästa är väl att läsa av en session eller cookie om det är samma server. Ett annat alternativ är ju att använda NTML, Joomla har ju stöd för det. Men det förustätter ju att ni har ett AD bakom, vilket jag gissar att ni faktiskt har, men kan ju ha fel
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-17, 16:04 #4
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Flitig postare

Låt php generera ett långt id (tänk guid, långt och omöjligt att gissa sig till, sparas förslagsvis i databasen tillsammans med användaren, samt ett timestamp med giltighetstid) som sedan via en postback skickas till asp.net-sidan (så man slipper att id:t hamnar i url:en.) Asp.net-sidan kan sedan skicka en httprequest till någon php-sida, och då skicka med det här id:t. Den php-sidan kan då sedan tala om ifall id:t är gilitigt, och om så är fallet, vem id:t tillhör. Alternativt kan asp.net-sidan gå direkt emot databasen, men då krävs direkt access till databasen ifrån asp.net, och kolla upp id:t som php skickade.
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-17, 23:55 #5
Medlem

Medlem

Tack för tipsen! Nej, studiox, inget AD här. Jo, jag har tillgång till joomlas databas även från .NET-applikationen så att göra något liknande det du föreslår, Onkelborg, är en möjlighet. Kollade också lite i en joomlabok och det verkar gå att göra en plugin som kan triggas vid ett login-event. Kanske kan det också vara användbart. Ska klura lite till och experimentera.
etanders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-18, 00:04 #6
Flitig postare

Flitig postare

Det du får tänka på är att du måste beakta sannolikheten att t.ex. sessions gör timeout, så en inloggning mot asp.net-systemet ska förslagsvis ske precis när det behövs, inte när man loggar in i joomla
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017