FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej på Er alla experter!
När jag läst igenom massor av inlägg här så verkar WN mest bestå av folk som jobbar aktivt med webben på ett eller annat sätt, proffs helt enkelt. Jag är bara en glad amatör än så länge, tänkte börja utbildning till webdesigner eller liknande i höst men leker hemma i förrådet tills dess. Nåväl, till frågan; Jag har följande uppbyggnad hemma: Telia ADSL En IPadress Brandvägg (IpCop) Switch (3COM) Webserver1 www.winweb.se (Win2k3, WAMP) (som ska vidarebefordra till ![]() Webserver2 www.ubuntuweb.se (ubuntu server, LAMP, Webmin) Webserver1 har varit igång flera år med 3-4 hemsidor på med hjälp av <VirtualHost> så lite Apache har jag lärt mig. Jag försöker få Apache i Win2k3 servern att vidarebefordra www.ubuntuweb.se till rätt server men utan framgång. Jag har använt mig av ProxyPass- funktionen i Apache men lyckas inte riktigt. Kan bara se "default"sidan på webserver1. Har tittat både på squid och pound men de verkar vara mera för lastbalancering och andra avancerade saker som jag inte behöver i dagsläget iaf. Är det någon här som har nån sån här lösning och vad har ni använt? Ska man lägga ex.vis pound på en separat maskin efter switchen? Behövs speciell kodning på sidorna på webserver2? Jag tänker på "header" eller annat. Kodar i php. Har ju inget emot att lägga in en extra maskin, jag gör ju allt det här för att inte slappa till alldeles i hövvet... Alla små ideér och lösningar mottages tacksamt, lovar att lägga in WN som tack på min sida! Vänligen Nöffa |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Googla efter:
Reverse Proxy Apache |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Körde tidigare mod_http_proxy på en Apachemaskin. Den tog helt enkelt de sajterna som fanns i vhost-confen själv och resten vidarebefodras till Windowsmaskinen (du anger valfri IP-adress att vidarebefodra till).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har googlat till vansinne och försökt förstå mod_proxy och reverse proxy men de sidor och "howtos" jag hittat, vilket är många, är ganska avancerade och förklarar dåligt vad som behöver göras, inställningar osv. De handlar mycket om en driftsatt proffsig miljö med lastbalancering och annat som jag absolut inte behöver och inte en amatörs enkla vidarebefordring.
Eftersom jag vet "vad" jag behöver men inte "hur" jag ska få till det så är det en förklarande text eller ett annat enklare program än just Apache jag är ute efter. Eller kanske Apache på vanlig svenska. Jag förväntar mig inte att nån annan löser det år mig men att bara svara "sök på google" är lite trist tycker jag, av mitt första inlägg borde det vara tydligt att jag har sökt och letat redan? Dessutom kallar du dig LAMP-expert, Weaver så du borde ju kunna detta utan och innan. Har du lust att hjälpa mig? Apaches dokumentation är ju inte för amatörer direkt... Tobiasa; har du lust att beskriva lite hur du gjorde för att få det att fungera? Mina andra frågor då? Pound, Squid, egen maskin, "header" eller inte? Jag har inte kommit närmare lösningen än men jag letar och googlar fortfarande. Vänligen Nöffa |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Titta på http://www.apachetutor.org/admin/reverseproxies, där står hur du gör för att sparka igång funktionaliteten (loadmodule osv)
Skapa vhosts för dina siter, sedan skriver du sedan ProxyPass / http://intern_url/ i varje vhost som ska vidare För att behålla rätt host-header så finns det något annat direktiv man också ska skriva dit, men det har jag inte i huvudet. Kolla upp det i apaches manual, står rätt mycket matnyttigt där |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Såg det här av misstag nu igen, tittade i min egna config, jag har en ProxyPassReverse också, med samma saker som ProxyPass. För övrigt kan jag säga att jag tittar på pound nu i och med serverbyte.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Onkelborg; Den sidan har jag läst framlänges och baklänges och dessutom kopierat men utan framgång... och som jag sa tidigare så är Apaches dokumentation inget för oss amatörer tyvärr.
Jag är nu inne på Pound på en separat ubuntu-server som vidarebefordrar till två Apachemaskiner. Har lite annat för mig nu så det dröjer säkert en månad innan jag hinner testa detta. Du får gärna återkomma med din lösning om du kan, det skulle uppskattas. Mvh Nöffa |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|