FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Har fått in en massa registreringar på en sajt men de får inget bekräftelsemail, detta är pågrund av att Ip-adressen blivit svartlistad (Enligt kodare). Hur löser man detta? Värt att nämna är att det är en ny sajt. Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Svartlistad var?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Vet inte, mailen vill bara inte gå ut. Det har kanske skett för många registreringar på kort tid.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du kan ju börja med att kolla er utgående e-postserver här: http://www.blacklistalert.org/
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det intressanta är ju varför den är svartlistad, klassas den som open relay så är det bara att åtgärda felet och sen begära borttag från listan och hänvisa till att man har åtgärdat problemet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Det kan räcka med att en enda person har fått ett mail som denne inte förväntat sig och sedan anmält brevet som spam.
En medlem i en förening råkade av misstag skicka med ett brev från oss i listan över spam vid anmälan till något av svartlidtningsbolagen, vilket resulterade i att Telia stängde av bredbandsanslutningen för föreningen. Detta utan att kontakta föreningen. Detta resulterade i tusentals kronor i konsultarvoden innan gåtans lösning damp ner i brevlådan. Telias kundtjänst kunde inte säga något pga brister i deras interna kundsystem. Vi fick därför en "varning" hos det statliga telebolaget och det räckte alltså med en enda anmälan. Efter att ha begärt och fått ut underlaget till avstängningen, med mottagaren anonymiserad, kunde vi ta fram e-postmeddelandet i serverns logg. Medlemmen kunde ju inte veta att en enkel anmälan kunde ställa till med så stor skada för oskyldiga. Notera att föreningen inte skickar ut mail "på webbegäran" utan endast till registrerade adresser till medlemmar. Något motsvarande har nog hänt för dig... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu ska det vara fixat men ja misstänker att var något i stil med det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det händer lite då och då att kunder kontaktar oss och har
problem med sin mail. I de allra flesta fall visar det sig att någon har fått in en spam-trojan på sin maskin och därför skickat ut lite spam. Framförallt CBL är snabba med att svartlista. (http://cbl.abuseat.org/) De kunder som vi haft ett längre tag har redan köpt in bättre brandväggar där man kan blocka Port 25. Men tyvärr är det en del som inte vet bättre och kör en konsumentrouter de fick med sin ADSL-lina.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|