FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Okej, så jag har typ portat om alla mina sidor till UTF-8.
Det fungerar bra, alla sidor fungerar. Men en sak jag tänkt på och undrar över... I databasen så sparas ÅÄÖ som konstiga tecken, t.ex. Entreprenörskapsdag blir Entreprenörskapsdag Skall det vara på detta sättet? Sidan fungerar dock, jag kan spara text i databasen och hämta ut den och allt ser bra ut. På mina sidor har jag; Kod:
//Överst på alla PHP-sidor header('Content-type: text/html; charset=utf-8'); //Meta på alla sidor <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> Och i min MySQL är MySQL teckenuppsättning inställt på UTF-8 Unicode (utf8), samt utf8_unicode_ci på kollation för MySQL. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det kan vara så att din uppkoppling mot databasen från din klient inte är utf8 och därför blir det konstiga tecken.
Kan vara värt att kolla upp |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
mysql_query("SET NAMES utf8");
mysql_query("SET CHARACTER SET utf8"); |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Edit: Asch, lite sen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
MySQL är redan inställt på utf8. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ok, det gjorde susen...
Någon som orkar förklara kortfattat varför det är såhär? Verkar som man måste ställa in massor för att få UTF8 att fungera korrekt, ändå så säger alla att UTF8 är bäst. Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Allting sparas korrekt egentligen. Bara att dina tabeller & fält inte är "utf8" i mysql, + att anslutningen inte är det.
Enda som har skett är att mysql har sparat texten som den egentligen ser ut. Inget fel egentligen, bara en (enligt mig) kosmetisk bugg, eftersom resultatet inte påverkas för besökaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Även om du använder latin1 så bör du göra samma inställningar överallt för att säkerställa att det fungerar som planerat (detta kommer bli allt viktigare i och med att utf-8 allt oftare blir standardinställning). Att du behöver ställa in teckenuppsättning även för överföringen är kanske omständigt men MySQL är ett kraftfullt verktyg för hantering av teckenuppsättningar och du kan utan vidare kombinera olika teckenuppsättningar i tabeller, databaser och vid överföringen. Alltså måste det också anges. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|