Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Meetic.se?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-02, 11:42 #1
Snobba Snobba är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
Nykomling

Tjäna,

Vill bara höra med er om ni har fått mail ifrån meetic.se? En slags datingsajt som jag blir lite småsur på.

Först kommer ett spam ifrån dem med info och dylikt. Vilket jag inte har något direkt emot(även om jag inte har signat upp för något mail). Men sedan några dagar efter så kommer det ett nytt mail med - 'ditt konto är nu skapat och ditt foto ligger ute på webben'! Går in och kollar - där finns ett foto och mitt namn! Men det är absolut inte mitt foto - det är en ful kille(vilket jag inte är ;o) ) i en dålig bild!

Detta är ju naturligtvis knepet för de skriver tydligt att ditt foto finns nu ute på webben för alla att titta på. Och många blir då obekväma att folk ska tro att denna person är du och går in och loggar in..Vet inte om man även var tvungen att betala för att ändra eländet..

Blir bara lite sur och undrar om ni vet mer om det här...

Mvh Martin

P.S. Någon här på forumet har väl efterfesten.se? Såg er coola Smartbil i Göteborg igår! Häftig reklam!
Snobba är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 11:46 #2
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mycket flitig postare

Har de ditt namn ute utan medgivande så strider det mot PUL.
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 12:04 #3
Nykomling

Nykomling

Nä, så är det väl inte riktigt. Det är mer mitt smeknamn(som jag använder som alias ofta) den har, inte mitt fullständiga namn.

Men det är inte det som är störande, det är mer metoden de gör det på. Med fotot och allt! Är förvånad om det är bara jag som har fått spam ifrån dem.

/ Martin
Oläst 2004-09-02, 12:12 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Iof dispositiv. & och gäller inom Sverige.

3§...
Personuppgift = All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.
...
Samtycke = Varje slag av frivillig, särskild och otvetydig viljeyttring genom vilken den registrerade, efter att ha fått information, godtar behandling av personuppgifter som rör honom eller henne.
...

Grundläggande krav på behandlingen av personuppgifter
9*§ Den personuppgiftsansvarige skall se till att
a) personuppgifter behandlas bara om det är lagligt,
B) personuppgifter alltid behandlas på ett korrekt sätt och i enlighet med god sed,
c) personuppgifter samlas in bara för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål,
d) personuppgifter inte behandlas för något ändamål som är oförenligt med det för vilket uppgifterna samlades in,
e) de personuppgifter som behandlas är adekvata och relevanta i förhållande till ändamålen med behandlingen,
f) inte fler personuppgifter behandlas än som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen,
g) de personuppgifter som behandlas är riktiga och, om det är nödvändigt, aktuella,
h) alla rimliga åtgärder vidtas för att rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som är felaktiga eller ofullständiga med hänsyn till ändamålen med behandlingen, och
i) personuppgifter inte bevaras under en längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen.
I fråga om första stycket d gäller dock att en behandling av personuppgifter för historiska, statistiska eller vetenskapliga ändamål inte skall anses som oförenlig med de ändamål för vilka uppgifterna samlades in.
Personuppgifter får bevaras för historiska, statistiska eller vetenskapliga ändamål under längre tid än som sagts i första stycket i. Personuppgifterna får dock i sådana fall inte bevaras under en längre tid än vad som behövs för dessa ändamål.
Personuppgifter som behandlas för historiska, statistiska eller vetenskapliga ändamål får användas för att vidta åtgärder i fråga om den registrerade bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke eller det finns synnerliga skäl med hänsyn till den registrerades vitala intressen.
När behandling av personuppgifter är tillåten

10*§ Personuppgifter får behandlas bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen eller om behandlingen är nödvändig för att
a) ett avtal med den registrerade skall kunna fullgöras eller åtgärder som den registrerade begärt skall kunna vidtas innan ett avtal träffas,
B) den personuppgiftsansvarige skall kunna fullgöra en rättslig skyldighet,
c) vitala intressen för den registrerade skall kunna skyddas,
d) en arbetsuppgift av allmänt intresse skall kunna utföras,
e) den personuppgiftsansvarige eller en tredje man till vilken personuppgifter lämnas ut skall kunna utföra en arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning, eller
f) ett ändamål som rör ett berättigat intresse hos den personuppgiftsansvarige eller hos en sådan tredje man till vilken personuppgifterna lämnas ut skall kunna tillgodoses, om detta intresse väger tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten.
...
Rättelse
28*§ Den personuppgiftsansvarige är skyldig att på begäran av den registrerade snarast rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som inte har behandlats i enlighet med denna lag eller föreskrifter som har utfärdats med stöd av lagen. Den personuppgiftsansvarige skall också underrätta tredje man till vilken uppgifterna har lämnats ut om åtgärden, om den registrerade begär det eller om mera betydande skada eller olägenhet för den registrerade skulle kunna undvikas genom en underrättelse. Någon sådan underrättelse behöver dock inte lämnas, om detta visar sig vara omöjligt eller skulle innebära en oproportionerligt stor arbetsinsats.
...

Källa: PUL Personuppgiftslag (1998:204)
Oläst 2004-09-02, 12:12 #5
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Låter mer som ett practical joke..

jag fick en gång ett brev med en bankgiroavi i.. dvs cash till mig.. i brevet stod det "Tack för din medverkan i blixtkontakt"... jag fick 350:- spänn med..

fråga mig dock inte varför - eller vad nån hade skickat in...
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 12:19 #6
Nykomling

Nykomling

Nej då, detta var inget practical joke.

Detta var medveten mörk marknadsföring. Måste ändå tycka att det var ganska fiffig.

/ Martin
Oläst 2004-09-02, 12:24 #7
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Originally posted by Johan G@Sep 2 2004, 11:46
PUL kan väl inte slå till mot ex Daniel Johansson?..Finns väl ett antal personer med den kombinationen..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 12:27 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Storen
Citat:
Ursprungligen postat av Johan G
Nja, ex. Daniel Johansson är ju en kombination som förekommer i fler fall än ett...
namn + mailadress i sin databas = Personuppgift (All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.)

Det är sannolikt inte två personer med det namnet och samma mailadress...
Registeringen är ju utan medgivande...
Oläst 2004-09-02, 12:28 #9
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -Storen@Sep 2 2004, 12:24
Citat:
Nja, ex. Daniel Johansson är ju en kombination som förekommer i fler fall än ett...

namn + mailadress i sin databas = Personuppgift (All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.)

Det är sannolikt inte två personer med det namnet och samma mailadress...
Registeringen är ju utan medgivande...
Oki, på det viset...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 16:00 #10
Nykomling

Nykomling

Fick en ny påminnelse ifrån dem att de finns...

Nu har jag tydligen gått in och lagt till annonstext och de har granskat och vänliga som de är så har de godkänt den också..Underbart! *ironi* Texten fanns likadan förra gången jag fick mail om det uppladdade kortet!

Har även tydligen hunnit bli 42 år också men ser ändå ganska ung ut för min ålder! Inte världens bästa kort dock!

Grejen är också den att det är bara jag som har gjort ett besök(räknas även när jag är inloggad) på sidan så inga skojare har gjort det. Undrar hur jag ska bli påmind nästa gång..Slår vad om att någon Pamela brud har varit inne och kollat på min profil eller kanske tom någon härligt flörtpm!

Bra men dålig MF tycker jag!

Mvh - Martin
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017