FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Administratör
|
Ingen mer än jag som programmerar i Perl här på WN?
WN
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag övergav Perl i och med PHP 3 :-P
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
WN
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vettig syntax, schysst inlärningskurva, tämligen bra databasstöd, många funktioner inbyggt och sist men inte minst; bra integrering med apache (även om det förstås finns mod_perl
![]()
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Administratör
|
Håller med och sitter i samma sits som Jome. Möjligen att syntaxen och inlärningskurvan är lite för simplifierad och att det leder till lite för mycket dåligt kodade (syftandes på säkerheten) 'seriösa' projekt.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Administratör
|
Jag har funderat på att skriva om lite mjukvara till php men det som är kasst är ju att man har så mycket kod till perl nu så man i princip bara klipper och klistrar ihop programmen ... jobbigt att byta då.
Vore intressant att veta vad ni menar med vettig syntax, php är väl skrivet delvis i C likaså är Perl, det är ju heller inga problem att läsa php kod för en Perl programmerare för allt ser mer eller mindra samma ut. Vart är PHP starkare förutom "inlärningskurvan" då funktionerna som finns är identiska, det jag kan hitta som är skillnad är att php sätter lite ENV variablar automatiskt men det måste finnas annat? WN
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Själv körde jag med Perl innan, men har nu gått över till ASP. Det beror mest på att jag gick över från Linux på ett webhotell till Windows på egen server. Och att jag dessutom hade kompisar som var inne på ASP och kunde hjälpa mig.
Tror att det mest är en vanesak, vad jag vet kan man göra ungefär samma sak med alla språken och gör det lättast med det språk man kan, oavsett hur det är uppbyggt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Kör också med perl till det mesta. Tycker det fungerar bra. Enkelt att testköra hemma innan man tankar upp till hotellet.
Fast skriven så kompakt som det går så tycket jag att perl är omöjligt att tyda. Men det kanske PHP är också. Och så har jag lite javascript och en java-applet förstått. Fast java-applet hade väll inte vart mitt förstahandsval idag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Anledningen till att jag har övergett perl totalt för PHP, är själva utvecklingen av scripten.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
PHP är det självklara valet till att serva websidor. Men jag använder Perl till underhållsskript som körs automatiskt (crond).
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|