FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är ensam och driver ett företag. När det gäller friskvård eller vad man kallar det.. så brukar man väl få köpa sådant i företaget? Alltså till mig själv.. t ex. ett gymkort. Vad får sådant kosta? Är det några specifika "regler" på detta..
Ja, den som fattar kanske kan berätta. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det här svaret fick vi av redovisningsfirman (men i vårt fall gällde det Badmintion, prenumeration på bana):
Företag kan finansiera de anställdas gymkort för att de skall hålla sig pigga och friska. Gymkort är skattefria personalvårdsförmåner om de är av mindre värde och erbjuds till hela personalen. Skatteverket har godkänt gymkort för 6000 kr per år och anställd som skattefria personalvårdsförmåner. Utgifter för gymkort till anställda är skattemässigt avdragsgilla kostnader för företaget och momsen är avdragsgill som ingående moms. Även enklare träningskläder med företagets logotyp på räknas som personalvårdsförmåner. Enskilda näringsidkare, delägare i handelsbolag och kommanditbolag får inte skattemässigt avdrag för gymkort till sig själva. För att kortet skall vara avdragsgillt skall samtliga anställda erbjudas gymkort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej. Men man får köpa det för företaget pengar, men inte avdrag?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Driver du enskild firma är det inte ok att betala med företagets pengar, du får betala med egna pengar
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, för man blir jäkligt snurrig.. man hör olika saker från alla håll. Hehe
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Avdrag för friskvård gäller bara för "anställda". Inte dig själv i en enskild firma.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det har jag förstått. Min "riktiga" fråga var väl mer om man fick köpa friskvård till sig själv i Enskild firma för företagets pengar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Ring skatteverket och hör dig för.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Det spelar ingen roll vilka pengar du betalar med, det viktiga är att du sedan bokför det som eget uttag
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|