Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

PHP, arbetsprov

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-17, 16:53 #1
Sonec Sonec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Medlem

Hej!
Jag har fått blackout, och vill ha lite tips på ett bra arbetsprov på en kille som eventuellt ska bli anställd av oss.

Provet ska baseras på php och mysql.

Har du några tips så skriv
Sonec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-17, 17:05 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Det är svårt att ge något lämpligt förslag utan att veta vad för typ av verksamhet det rör. Det är ganska stor skillnad på att installera e-butiker och att administrera en proteindatabas.
Oläst 2008-12-17, 17:08 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Dec 17 2008, 18:05
Det är svårt att ge något lämpligt förslag utan att veta vad för typ av verksamhet det rör. Det är ganska stor skillnad på att installera e-butiker och att administrera en proteindatabas.
Sorry om jag var otydlig..=)

Det rör sig om generell programmering, då vi driver en webbyrå krävs det att man kan lösa alla sorters av program/script.

hmm.. mitt huvud knakar snart i sönder, ska inte vara för stort och inte för lätt..
Oläst 2008-12-17, 17:15 #4
Supermoderator

Supermoderator

Som du säger får det inte vara något särskilt stort. De flesta typer av problem som uppstår hittar man ganska lätt lösningar till på nätet. Det bästa arbetsprovet tror jag är ett riktigt mindre uppdrag och sedan timrekrytering alternativt provanställning för att se hur det fungerar "på riktigt".

Om du måste ha ett arbetsprov är mitt förslag någon form av reg.ex.-användning med skapande av tillhörande databas och eventuellt ett korrekt databasschema (det senare mest relevant om jobbet innefattar mer komplexa databasupplägg).
Oläst 2008-12-17, 17:25 #5
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Ett annat sätt är att låta personen kommentera, och förklara befintlig kod. Ta ett relativt komplicerat script, som är representativt för den nivå ni kräver, och ge personen x antal minuter.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-17, 17:39 #6
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Att kunna kommentera befintlig kod säger ju absolut inget om hur personen själv kodar... och om du vill ha ngn som är duktig på att koda så skulle jag inte begränsa mig till PHP... Vanliga arbetsprov jag hört talas om är mine sweeper och space invaders. Någon kodkata (http://codekata.pragprog.com/) bör också kunna fungera.

personligen skulle jag nog genomföra testet tvådelat. En programmeringsuppgift för at se om det finns vettiga programmeringskunskaper och sedan en separat design av databas-fråga för att se om den kunskapen finns. En riktigt duktig person kan alltid lära sig databaser, PHP och SQL om det behövs. Men at vara en riktigt duktig programmerare är betydligt svårare att lärasig omallt man kan är PHP & MySQL.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-17, 17:50 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by eg0master@Dec 17 2008, 18:39
Att kunna kommentera befintlig kod säger ju absolut inget om hur personen själv kodar... och om du vill ha ngn som är duktig på att koda så skulle jag inte begränsa mig till PHP... Vanliga arbetsprov jag hört talas om är mine sweeper och space invaders. Någon kodkata (http://codekata.pragprog.com/) bör också kunna fungera.
personligen skulle jag nog genomföra testet tvådelat. En programmeringsuppgift för at se om det finns vettiga programmeringskunskaper och sedan en separat design av databas-fråga för att se om den kunskapen finns. En riktigt duktig person kan alltid lära sig databaser, PHP och SQL om det behövs. Men at vara en riktigt duktig programmerare är betydligt svårare att lärasig omallt man kan är PHP MySQL.
Håller till viss del med dig men det är nog inte riktigt så enkelt. Utifrån beskrivningen ovan verkar personens arbetsuppgifter vara mer eller mindre begränsade till PHP och mySQL så det förefaller ganska märkligt om man inte skulle testa inom just detta område. Visst kan en van programmerare lära sig detta utan större problem men alla språk tar tid att lära sig.
Oläst 2008-12-17, 18:51 #8
Medlem

Medlem

Tack för alla svar, jag bad honom göra någon som han kände bevisade hans kunskaper..
Inget 100 timmars jobb, utan mer i stil med fin och organiserad kod...
Oläst 2008-12-17, 20:39 #9
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Att anställa en programmerare som inte har några egna saker att visa upp han/hon gjort tidigare låter fatalt.
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-17, 21:51 #10
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by eg0master@Dec 17 2008, 18:39

personligen skulle jag nog genomföra testet tvådelat. En programmeringsuppgift för at se om det finns vettiga programmeringskunskaper och sedan en separat design av databas-fråga för att se om den kunskapen finns. En riktigt duktig person kan alltid lära sig databaser, PHP och SQL om det behövs. Men at vara en riktigt duktig programmerare är betydligt svårare att lärasig omallt man kan är PHP & MySQL.
Att korrekt kunna sätta sig in i och förstå kod, på begränsad tid, säger nånting om förståelsen. Det är knappast det enda test man kan eller bör göra. Men det kan absolut vara en del i att testa förståelse imo. På sätt och vis ett bättre test än att säga åt en person lösa problem i specifikt språk, eftersom programmering är mer än syntax.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017