FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har fått blackout, och vill ha lite tips på ett bra arbetsprov på en kille som eventuellt ska bli anställd av oss. Provet ska baseras på php och mysql. Har du några tips så skriv ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är svårt att ge något lämpligt förslag utan att veta vad för typ av verksamhet det rör. Det är ganska stor skillnad på att installera e-butiker och att administrera en proteindatabas.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det rör sig om generell programmering, då vi driver en webbyrå krävs det att man kan lösa alla sorters av program/script. hmm.. mitt huvud knakar snart i sönder, ska inte vara för stort och inte för lätt.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Som du säger får det inte vara något särskilt stort. De flesta typer av problem som uppstår hittar man ganska lätt lösningar till på nätet. Det bästa arbetsprovet tror jag är ett riktigt mindre uppdrag och sedan timrekrytering alternativt provanställning för att se hur det fungerar "på riktigt".
Om du måste ha ett arbetsprov är mitt förslag någon form av reg.ex.-användning med skapande av tillhörande databas och eventuellt ett korrekt databasschema (det senare mest relevant om jobbet innefattar mer komplexa databasupplägg).
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ett annat sätt är att låta personen kommentera, och förklara befintlig kod. Ta ett relativt komplicerat script, som är representativt för den nivå ni kräver, och ge personen x antal minuter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Att kunna kommentera befintlig kod säger ju absolut inget om hur personen själv kodar... och om du vill ha ngn som är duktig på att koda så skulle jag inte begränsa mig till PHP... Vanliga arbetsprov jag hört talas om är mine sweeper och space invaders. Någon kodkata (http://codekata.pragprog.com/) bör också kunna fungera.
personligen skulle jag nog genomföra testet tvådelat. En programmeringsuppgift för at se om det finns vettiga programmeringskunskaper och sedan en separat design av databas-fråga för att se om den kunskapen finns. En riktigt duktig person kan alltid lära sig databaser, PHP och SQL om det behövs. Men at vara en riktigt duktig programmerare är betydligt svårare att lärasig omallt man kan är PHP & MySQL. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla svar, jag bad honom göra någon som han kände bevisade hans kunskaper..
Inget 100 timmars jobb, utan mer i stil med fin och organiserad kod... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Att anställa en programmerare som inte har några egna saker att visa upp han/hon gjort tidigare låter fatalt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|