Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dubbletter i AdWords

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-12, 17:30 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Mitt AdWords-konto är en enda stor röra. Jag lägger till sökord/annonser lite vartefter och har gjort så i flera år. Det händer ganska ofta att sökord som jag lägger till redan finns i någon aktiv kampanj. Kontentan blir att jag har samma sökord två gånger i mitt konto.

Kan detta vara skadligt på något vis? Om jag tittar på sökord som är dubbletter så verkar Google visa den annonsen som jag har satt högst bud på. Har båda samma bud så verkar det ske slumpmässigt (eller kanske efter quality score?).

Bör jag städa upp mitt AdWords-konto och ta bort dubbletterna, eller kan jag fortsätta som jag har gjort hittills och strunta i om vissa sökord finns med flera gånger?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-12, 18:40 #2
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
På sätt och vis är det skadligt, eftersom du bjuder mot dig själv. Förrutom det så är det ingen fara.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-12, 20:00 #3
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Flitig postare
Finnmeras avatar

Google har ett filter som gör att bara ett sökord per konto kan visas per sökning och förklaringen är logisk då annars EN annonsör skulle kunna göra 10 kampanjer med samma sökord och sedan buda jättehögt på alla kampanjerna och därmed skulle Googles första sida vara spammad av samma annonsör och det skulle nog vara lönsamt för annonsören att göra så då sökaren lär ju inte klicka på alltför många av liknande annonser hehe

Detta erfarade vi redan 2003 då vi nyttjade att man kunde ha upp till 25 kampanjer per konto och vi körde en kampanj/kund och sedan så råkade vi ha 2 olika företag men med samma verksamhet i just samma konto och då visades bara en åt gången.

Men Google är ju ett vinstdrivande företag så de tittar nog som du misstänker på det som har högsta budet i ditt konto.

Du bör rensa bort ett sökord dock så tror jag inte att du budar mot dig självt då bara det ena räknas ju vid varje visning, om anledningen är att du vill testa olika texter så kan du ju nyttja att du kan göra flera alternativa texter i en annonsgrupp som roterar för att optimera CTR:en mm.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-12, 20:48 #4
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Finnmera@Dec 12 2008, 21:00

Du bör rensa bort ett sökord dock så tror jag inte att du budar mot dig självt då bara det ena räknas ju vid varje visning, om anledningen är att du vill testa olika texter så kan du ju nyttja att du kan göra flera alternativa texter i en annonsgrupp som roterar för att optimera CTR:en mm.
Jag kör alternativa texter för varje sökord. Att det har blivit dubbletter av vissa sökord beror endast på att jag råkar lägga in samma ord flera gånger. Jag spenderar någon timme varje månad med att slänga in nya sökord. Kontot är uppdelat i flera kampanjer och de löper parallellt. Det händer alltså att jag lägger till ett sökord i en kampanj som redan fanns i en annan.

Kan du motivera varför jag bör rensa bort ett sökord? Det känns som om Google verkar sköta det där ganska bra per automatik och jag ser ingen anledning till att Google skulle straffa mig pga ett stökigt konto. Men jag kan ju ha fel. När det gäller AdWords så går jag alltid på känsla, eftersom jag saknar faktakunskap.
Oläst 2008-12-12, 22:40 #5
Finnmeras avatar
Flitig postare

Flitig postare
Finnmeras avatar

Jag har inget konkret att gå på mer än att det visar Google att du har bättre koll på vad du gör och att det kanske skulle kunna vara en av de många algoritmerna som finns och du har ju inget att förlora på att göra det då du redan har optimerat texterna.
Oläst 2008-12-12, 22:45 #6
Finnmeras avatar
Flitig postare

Flitig postare
Finnmeras avatar

Kör du enbart med exact eller frasmatchning ?

Om du kör på bred så kan du ju titta i rapportcentret efter sökförfrågansrapport, den ger dig sökfraserna som har triggat besöken in till siten så om du testar nya sökord hela tiden i syfte att driva mer trafik så kan du ju där se vilka kombinationer din marknad söker på om du bara har grundordet med i en bred kampanj vill säga.

Därefter kan du göra en exact/fras matchning med unika texter till dem sökorden du hittar.
Oläst 2008-12-13, 04:32 #7
Magnusfaldt Magnusfaldt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
Magnusfaldt Magnusfaldt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
På sikt verkar det ologisk att bjuda mot sig själv.
Adwords edit kontrollerar om det finns dubletter.
Kan du inte köra dubletterna i olika tidsperioder så att de turas om.
Magnusfaldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 16:08 #8
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Kör du enbart med exact eller frasmatchning ?
Adwords edit kontrollerar om det finns dubletter.
Båda delarna. Just pga röran så kan ett ord vara inlagt som exakt matchning vid ett tillfälle och som bred matchning vid ett annat tillfälle.

Citat:
Kan du inte köra dubletterna i olika tidsperioder så att de turas om.
Om jag vill visa olika annonser vid olika tidsperioder så verkar det vettigare att lägga in olika annonservarianter till varje ord.
Jag ska kolla Adwords Editor och se om den kan rensa ut dubbletterna åt mig. Tack för tipset.
Oläst 2008-12-18, 09:58 #9
jaffa jaffa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
jaffa jaffa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Ta bort dubletterna av den anledningen att du kanske har olika budgetar för olika kampanjer som gör att dubletterna kan visas i omgångar med olika bud och texter (om en budget når max till exempel). Det gör att din statistik blir usel eftersom du inte på samma sätt kan jämföra dem. Dessutom blir det så att google väljer att visa den annons som för tillfället ger dem mest pengar. Så det kan bero på hur dina övriga ord i den gruppen går eftersom google alltid vill maximera din budget. Så har du ord som drar lite klick i en grupp så kanse google väljer att visa dubletten ur den gruppen istället för att miximera sin intäkt.

I Editorn rensar du detta enkelt.
jaffa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017