Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att tänka på vid försäljning av annonsutrymme?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-12, 15:48 #1
Jormas avatar
Jorma Jorma är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2007
Nykomling
Jormas avatar

Vad bör man tänka på när man säljer annonsutrymme själv på sin sajt, alltså då man inte går via något affiliateprogram. Ska man skriva avtal om tid och pris etc? Eller räcker det med att skicka en faktura där pris, tid etc är specificerat.

Antar att det finns en hel del folk som säljer annonsutrymme här.

Tacksam för lite hjälp.
Jorma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-12, 16:10 #2
Sathack Sathack är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Sathack Sathack är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Förskottsbetalning av fakturan innan annonseringen börjar för en period.
Sathack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-12, 17:31 #3
DjFaDDe DjFaDDe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
DjFaDDe DjFaDDe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Instämmer verkligen! Även hur pass väl ditt förtroende blir för kunden innan annonsperioden börjar.
DjFaDDe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-12, 17:48 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Du behöver inte skriva något avtal utöver det som du kommer överens om med köparen över telefon eller e-post. Om du fakturerar för annonsplatsen i efterhand så blir det lättare att sälja annonsplatsen, men du tar en risk att inte få betalt överhuvudtaget.

Det du bör tänka på när du säljer in annonsplatsen är att ju mer statistik du kan ge köparen desto bättre betalt kommer du att få. Många annonssäljare (även de stora företagen) begår ofta misstaget att de försöker undanhålla eller dölja ofördelaktig statistik. Exempelvis så kanske de bara ger statistik för antalet exponeringar och inte för antalet besökare. Det kan fungera om man säljer till purfärska företagare och marknadschefer. Men en lite mer erfaren person kommer att stoppa in den lägsta tänkbara siffran där du säger X. Efterfrågar jag som köpare statistik som säljaren inte kan ge mig, så utgår jag ifrån ett worst case scenario. Det gör att annonsen blir svårsåld för dig som säljare och att du får ut ett lägre pris.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 00:21 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Att göra affärer utan skriftliga avtal är inte särskilt klokt. Skriv ihop villkoren för annonseringen i ett dokument/mail och se till att kunden bekräftar det per mail, det är det minsta du bör göra.

Var inte för petig men var korrekt
Inget ordbajsande i avtal, korta exakta och precisa meningar

Var riktigt noga med avtalsparter, omfattningen och giltighetstiden då jag sett att många slarvar med detta.

Avtalet kan innebålla följande beståndsdelar:

Avtalets datum
Avtalets parter med namn och orgnr
Kontaktuppgifter
Omfattning (vad avtalar man om)
Tidsperiod avtalet gäller (start och slutdatum)
Säljarens åtagande
- (tillhandahålalnde av annonsutrymme)
Köparens åtagande
- (Arvode till säljaren)
- (när och hur ska Betalning ske)
Viten och skadestånd
- (friskrivning eller beloppsmaximering)
- (tidsbegränsningar)
Uppsägning av avtalet
- hur gör part som vill bryta avtalet i förtid
Tvistelösning (hur ska det gå till)
(underskrifter på fysiska pappersavtal)
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 21:42 #6
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Förskottsbetalning är kanske viktigt om du planerar att uppskörta annonsören. Om man som annonsör är nöjd med resultatet betalar man gärna fakturan och är intresserad av att förlänga eller återkomma som kund i framtiden.

Tyvärr är det alltför vanligt att de som säljer annonsplats antingen inte riktigt vet vad de pratar om eller vill ha oskäligt mycket betalt och försöker dölja sanningen om statistiken.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 22:12 #7
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag tar alltid betalt i förskott och det är inte för att jag ljuger om min trafik utan för att det är det enda incitamentet för en annonsör att faktiskt betala.

Jag kan inte heller garantera att annonsörens banner eller webbsida håller måttet. Jag vet hur mycket klick jag skickar vidare, resten är upp till annonsören.

Det är lätt att vissa sitter på riktigt kassa sidor som inte konverterar och sedan inte vill betala efter 30 dagar eller hela annonsperioden för att de inte blev nöjda. Då har jag gett bort utrymme gratis.

Sen finns det såklart mest seriösa annonsörer men jag har inte tid att sitta och påminna folk osv. Vill man ha min trafik betalar man i förskott, annars kan man gå till någon annan. Jag lägger min tid på att bygga bra tjänster och trafik, inte på att driva in betalningar.

Men det är såklart bara min åsikt
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-14, 10:02 #8
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Originally posted by ztream@Dec 13 2008, 23:12
Jag tar alltid betalt i förskott och det är inte för att jag ljuger om min trafik utan för att det är det enda incitamentet för en annonsör att faktiskt betala.

Jag kan inte heller garantera att annonsörens banner eller webbsida håller måttet. Jag vet hur mycket klick jag skickar vidare, resten är upp till annonsören.

Det är lätt att vissa sitter på riktigt kassa sidor som inte konverterar och sedan inte vill betala efter 30 dagar eller hela annonsperioden för att de inte blev nöjda. Då har jag gett bort utrymme gratis.

Sen finns det såklart mest seriösa annonsörer men jag har inte tid att sitta och påminna folk osv. Vill man ha min trafik betalar man i förskott, annars kan man gå till någon annan. Jag lägger min tid på att bygga bra tjänster och trafik, inte på att driva in betalningar.

Men det är såklart bara min åsikt
Håller med dig till 100% , kunde inte skrivit det bättre själv =)
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-14, 22:10 #9
Jormas avatar
Nykomling

Nykomling
Jormas avatar

Tack för mycket bra information och åsikter! Har precis sålt annonsutrymme för första gången nu. I detta fallet behövde annonsen komma upp så snabbt som möjligt med tanke på julhandeln, och hann lägga upp annonsen innan jag läst era åsikter. Så jag får hoppas att jag får mina pengar Har haft kontakt med kunden tidigare så tror iofs inte att det ska vara några problem.
Jorma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017