FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lade ut en helt vanlig laptop på Blocket och fick svar från en "Devin Almkvist" som enligt egen utsago bor i Kanada, vill köpa och betala via banköverföring. Uppger att han köpt en bil från Sverige på Blocket med "coolt ljud" för ett halvår sedan. Struntar i att det är svenskt tangentbord och att frakten blir svindyr. Uppenbart hoax, någon mer som stött på individen i fråga?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Inte just Devin men ja, liknande i massor.
Inte så mycket på blocket men på eniro brukar de rassla in sådanna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
På Tradera har jag stött på sådana personer, som vill köpa en vara för tredubbelt pris och ber om kontonummer för att föra över pengarna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Mycket vanlig scam, du betalas med pengar som antigen är stulna eller kommer dras tillbaks av annan anledning. Du ser pengarna på kontot och skickar produkten, därefter försvinner pengarna igen.
Lika vanligt och ännu lurigare är stulna checkar, du får en check som överstiger köpbeloppet. Cashar in den, får tillfälliga pengar men banken drar tillbaks det en till två veckor senare. "Köparen" ber i mellantiden om att få tillbaks det överstigande felaktiga beloppet och att få varan skickad. Du blir inte bara av med varan och får stå för en dyr frakt utan ger dessutom personen pengar =) Men allt detta är minst lika gammalt som blocket.se design... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Men kan ens bank alltid utan undantag (eller snarare hans bank) dra tillbaka pengar? Jag förstår att om man en dag upptäcker en stor summa pengar på sitt konto så innebär det inte att man kan ta ut dom utan efterräkning eller tro att banken inte kommer att kräva den summan av dig men är det så utan undantag? Säg att man har skärmdumpar, konversationshistorik etc, kvitto på skickad vara etc, kan man inte stå på sig då? Personen kommer självklart att hävda att ingen vara skickats och försöka få till det omvända; att du är lurendrejaren men när hörde man om någon som fick upprättelse och pengar tillbaka efter att blivit lurad på så sätt? Eller ännu bättre; skicka ett tomt paket, plocka ut pengarna snabbt som möjligt och känn att du gjort dagens goda gärning! Eller varför inte skaffa målvakt och börja scamma alla lurendrejare på tradera, ebay etc...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är inne på samma spår som Interface. Om en utländsk check visar sig sakna täckning så dras pengarna tillbaka, det är väl "ok" om det sker inom en viss förutbestämd period, t ex 10 bankdagar. Men att pengar som kommit in på kontot via en banköverföring bara skulle kunna dras tillbaka helt plötsligt låter ju helt galet. Har de svenska bankerna verkligen såna villkor i avtalen med kunderna? Banköverföring till en svensk bank skulle väl isf vara lika osäkert som att ta betalt via Paypal eller dyl?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Menade inte att det var något nytt fenomen, undrade om det var någon som härjade extra mycket just nu, jag har inte stött på detta via Blocket förrut.
IP-nummret hör hemma i Afrika enligt RIPE. Tips på hur jag kan åtminstone försöka blåsa eller jäklas med personen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hehe hade något ute på tradera nåt ganska simpelt och inte alls värt mycket pengar kommer inte ihåg vad det var dock. Men ändå 10 minuter innan auktions slut så får jag ett mail av en som representerar "a foreign interest" ville köpa min vara för 8 ggr närvarande bud, 6 ggr köp nu priset:P tycker synd om dom som går på det...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har en smått roande diskussion med skojaren. Vi är uppe i 45 mejl och har hittills diskuterat om det verkligen finns ett land som heter Kanada och vart det ligger, nu lutar det åt att jag istället ska skicka den till Mexiko så plockar han upp den där. Sarkasmen i mina mejl är tydlig så man tycker han borde förstå att det inte blir något av det här... Men men.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|