FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej.
Har ett problem som börjar urarta som jag hoppas någon har en bra lösning på. Vi har på en sida en funktion för att skapa rapporter i PDF-format. I dagsläget använder vi oss av DomPDF (senaste uppdateringen 2006) som är en php-baserad converter. Den har fungerat hyfsat bra men har lite små brister som en del feltolkning av vissa html-element. Det är inte det stora problemet utan det är att applikationen går i riktig slow motion när det blir några sidor att generera. Det kan ta upp till en minut att generera en fil. Eftersom Windows-skriv-till-pdf-program inte tar så lång tid så antar jag att det beror på att php inte är det optimala för detta ändåmål. Alternativ en mindre välskriven applikation. Jag söker alltså efter en konverterare antingen skriven i php (snabbare än domPDF), eller c(#++) / perl / W/E för unix. Den ska användas per automatik, alltså få lite variabler och do the magic. Har du ett tips på en applikation så vore jag evigt tacksam! Vare sig det kostar eller är gratis. edit: kanske skulle passa bättre i serversidans teknologier. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har testat att använda en mall (HTML, RTF etc) med "placeholders", och kört ett enkelt PHP-script som bytte dessa placeholders mot variabelinnehåll och sen drog igång OpenOffice för konvertering till PDF.
Jag lyckades aldrig få PDFen att se ut exakt som malldokumentet (bara nästan), men det tog i alla fall inga minuter att göra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Finns ett nytt bibliotek för pdf i php, libharu, kanske värt att testa.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag använder TCPDF en del och det har fungerat bra för våra relativt enkla behov. Skapar lite tabeller samt inkluderar en bild.
http://www.tecnick.com/public/code/c...aiocp_dp=tcpdf |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad jag vet så är både libharu och TCPDF (och dess ursprung FPDF) helt oförmögna att konvertera ett HTML-dokument till PDF.
De kan med hjälp av en mer eller mindre massiv programmerarinsats skapa PDF-filer, men det var väl inte riktigt det som efterfrågades? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för svar.
Ska kolla igenom svaren lite mer noggrant. Det jag är ute efter är alltså en konverterare alá command-line. Alltså typ: generatePDF www.google.com/sida.php?id=25 -> dag25.pdf Spelar ingen större roll om processen startas via php eller direkt i shell. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
http://html2fpdf.sourceforge.net/ kanske snurrar bättre?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|