FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Är det någon som kan berätta hur man på bästa sätt bokför ett arvode på 500:- (engångssumma 1ggr under ett år)?
Jag har ingen aning, men behöver fixa detta. Jag har inget anställningsavtal med honom och han har ingen egen firma. Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Skriv att ni käka ute för att diskutera framtida anställning och blåste 500:- på maten, och ge dom till personen i fråga istället. :P
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det måste vara väldigt lite du ska konsultera om du tar 500kr per år. Är det så pass lite kan man nog sätta det inom kategorin hobby? Det ska vara en speciell gräns för skattefritt. Lite osäker vad man får lov att ta ersättning för inom hobby men låt honom betala några fakturor av din bredbandsavgift eller annan avgift som rör arbetet du ska utföra. Det hade jag gjort om du vill köra det helt ärligt. Det är bra att du tänker i de banorna iaf.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag förutsätter i detta resonemang att du har företag/firma och tjänar pengar i övrigt. Gör du detta som privatperson så gäller samma regler när det gäller lön.
Din moderator räknas som anställd ur skattesynpunkt. Det innebär att arvodet du betalar t på 500 SEK är att betrakta som lön. Eftersom du inte räknar med att betala ut mer än 500 SEK under hela kalenderåret så gäller regeln att lön till en och samma person som understiger 1000 SEK dvs 1-999 SEK. Då behöver du inte dra preliminärskatt så du kan betala ut 500 SEK till moderatorn rakt upp och ner. Du ska dock redovisa på en kontrolluppgift att du betalat ut detta belopp till skattemyndigheten i Januari nästa år. För löner gäller normalt kontantmetoden så man behöver inte först boka upp det mot ett skuldkonto för att sedan minska skulden genom en utbetalning. Detta gäller oavsett om man använder kontantmetoden eller faktureringsmetoden i sin övriga redovisning. Har du företag så ska du bokföra detta genom att konto "7014 Lön under 1000 kr" debiteras och konto 1930 Bankkonto krediteras (saldot minskar), du behöver inte räkna av semesterlön eller arbetsgivaravgfter. Skulle det visa sig att du senare under året betalar ut mer lön så du kommer upp i 1000 SEK till samma person så ska du dra preliminärskatt och betala arbetsgivaravgifter och semesterlön även för de först 500 SEK. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej!
Tack för svaren, det var bra att få bekräftat detta med <1000kr. Svar till Conny; Ja, jag har företag, dock inte moderatorn. Behöver jag skicka med nån spec eller kvitto till mottagaren av pengarna? Citat:
Tack! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|