FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har läst runt och inte blivit klok. Är det en myt eller stämmer det att googleboot inte gillar tables, utan man ska bara köra CSS eller DIV ?!?
Snälla inga gissningar, utan svara bara om det är fakta eller ej, OM någon vet såklart ![]() Varför skulle googleboot ha emot tables?? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Mitt senaste project som är i sina försa veckor endast en index sida med både tables och ingen css blev indexerad dagen efter publicering. Ligger t.o.m 1-a på några sökord.
Jag tror inte det spelar någon roll, har inte gjort det för mig hittils iaf. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
view-source:http://www.google.se/
ctrl-f: table Google gillar små sidor, den markup som skapar minst bytes är bäst skulle jag vilja påstå. Däremot bör man kanske se till att den validerar också för att slippa ilskan från oss andra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om du vill ha ett svar från nån som VET, så måste du nog ha en riktigt bra insider hos Google. Det är det enda sättet.
Själv tror jag att det inte spelar nån roll om du kör CSS eller tables. En myt är att många tror att CSS drivna sidor skulle va mycket snabbare än de som kör med tables. Faktum är att bilder, content och javascripts av en genomsnittslig webbsida upptar c;a 85% av "storleken". Html koden upptar endast 5%. Som man resonerar på denna sidan, så undrar man om du t.ex. skulle skriva om en sida med ett 500 raders table till CSS, DIV och styles, Hur mycket tror ni man tjänar i bytes på detta? Jag skulle vilja påstå att det är försumbart. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skrev i en artikel om just detta:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
där pratar de om varför det är bättre att visa tabulär data med tabeller än css. På den där sidan verkar de ha letat upp alla dåliga ursäkter för att fortfarande bygga sina layouter med tables och sen försöka använda dessa som argument mot css, fast å andra sidan, så verkar inte deras sida uppdaterats senaste åren ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag anser att om man har mycket tabulär data ska man använda tabeller. Till layout CSS.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Googleboot gillar logik och struktur.
Att dela upp sin sida i text - layout - kod är fin struktur. Att använda en tabell till något annat än vad den är tänkt för är ologiskt. Varför tjafsas det fortfarande om tabell och div. Vi är i 2008 och man ska inte leva kvar i asp classic och tabeller. Vi Webbutvecklare förtjänar något bättre än det. Vad är en tabell: http://www.w3.org/TR/REC-html40/struct/tables.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det ska vara så lite kod och så mycket innehåll som möjligt. Det tillvägagångssätt som innebär minst kod är bäst. Allra oftast är det css/div men kanske någon gång att det kan vara bra med en table. Tror jag. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|