FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej tänkte få ett snabbt svar på en fråga. Har redan sökt svar på google fick upp lite delade meningar på frågan, orkade inte ta mig igenom IIS Allmänna villkor och en sökning på ordet hyra i dokumentet gav inget.
Min fråga är då: Får man hyra ut .SE domäner? DVS jag äger domänen en annan använder den och för detta får jag pengar. Kanske går att göra så utan att någon vet och så det förstår jag, men sen om det blir en ATF för att kunden som hyrt i en viss tid nu inte vill betala hyra längre och då anmäler detta. Någon som har ett svar på detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Eftersom det är du som ÄGER domännamnet så borde det stå dig fritt att hyra ut det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Skriv ett hyreskontrakt för detta där du i villkoren skriver allt som krävs för att inte förlora domänen vid ATF, skriver hyresgästen på så kan du sova gott
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
IIS bryr sig inte vad du gör med din domän, så länge du har rätt till den så kan du göra vad du vill med den.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Inte riskfritt att hyra heller. Gjorde det på dengamla goda tiden när man inte fick överlåta namn hur som helst. Och kom överns om att köpa när namnen släpptes fria. Allt var frid och fröjd ända tills ägaren kursade och domänen stängdes av av konkursförvaltaren som naturligtvis inte sagt något.
Slutet blev dock gott. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Man "äger" väl egentligen inte sin domän, utan bara rätten att bruka den så länge man uppfyller de villkor som IIS (eller annan registrar sätter upp)?
Jämför med en bostadsrätt, där man inte äger själva lägenheten, utan bara rätten att nyttja lägenheten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Men du köper ju inte hela rätten till den, isf borde det ju vara en engångskostnad?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|