FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, rubriken lockar säkert till läsning av detta inlägg och min tanke var att diskutera djupare finanskris och dess påverkan på intäkter från internet, främst då reklamintäkter. Själv är jag mycket beroende av intäkter från reklam, och vad jag har hört kommer denna inkomstkälla att öka, främst då pga. reklam via internet är mycket effektivare och billigare än vanliga reklambyråer och andra reklamalternativ.
Någon som har tankar idéer och reflektioner över finanskrisens påverkan på annonsering på internet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Jag håller med dig fullständigt om att annonsering på internet (genom Google AdWords) är betydligt effektivare än traditionell reklam.
Mina egna siffror på detta är: Direktreklam Kostnad: 40000 SEK Antal Leads: 2 Kostnad per lead: 20 000 SEK Telemarketing Kostnad: 12500 SEK Antal Leads: 4 Kostnad per lead: 3 125 SEK Google AdWords Kostnad: 12000 Antal Leads: 932 Kostnad per lead: 13 SEK Sen gammalt är det allmänt känt att tidningsannonser är mycket dyrare och har sämre träffsäkerhet än direktreklam. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Vi får hoppas att företag som använder Direktreklam samt Telemarketing ser denna tråd och börjar annonsera mer via internet kanaler och på sätt spara kostnader nu under pågående nedåtgående konjunktur.
Vikande försäljning betyder ju också att företag behöver annonsera mer samt kostnadseffektivare för att kompensera för den vikande försäljningen. Den enes död blir som vanligt den andres bröd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Den bästa reklamen som finns om man inte har kapital att investera stort är lappar och klistermärken.
Jag gjorde ett test för något år sedan med snygga små kort i lite skrikiga färger. Såg ut som visitkort fast med säljande info och www adress ist för kontaktuppgifter. Dessa spred jag ut lite överallt på stan där folk hänger, på bord i snabbmatrestauranger och liknande ställen. Ska nog köra snart igen ![]() Sidan jag gjorde detta för ville jag samla medlemmar på, vid registrering begärde jag att de skulle skriva hur dem hittade till sidan. Från att ha 1-2 nya medlemmar per dag blev det 50-100 medlemmar. Har man tid och kan vara på stan i våra större städer eller anlita någon som gör det regelbundet så är det riktigt bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Jag är helt övertygad om att det blir mer intäkter för det nya mediet snarare då nu många tvingas att leta efter nyckeltalen (målgrupp, effektmöjligheter, investeringskostnader, kontaktkostnader, mätbarhet). Jag tror att vid goda tider så är chansen större att de rullar på de mer flashiga medierna så som print och TV mm. Så du behöver nog inte vara orolig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Davve: Tänkte kolla med dig om du vet om det finns något lagligt som reglerar att man får "ge ut" lappar eller "sätta upp" klistermärken? Jag tänker på alla jobbiga klistermärken som är fastklistrade på bankomater, hållplatser, bord osv?
Kan det gå under "Nedskräpning"? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Jag kollade detta med en bekant som är jusrist när jag satte upp mina klistermärken. Det enda han sa var att om du använder klistermärken som lämnar spår av papper/lim efter sig kan du bli skyldig att betala för bortagning av dessa sedan. Annars är det fritt fram, om du inte ser en skylt om att det inte tillåts på det området du vill sätta dina kort, märken på. Jag har aldrig sett en sådan skylt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Tänkte tipsa om Fabians Reklamkort.se här, men eftersom tjänsten inte ens verkar finnas kvar så kanske det säger en del om effektiviteten (de borde tryckte upp och delade ut korten rätt i händerna på folk på stan)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Institutet för reklamstatistik, http://www.irm-media.se kör statistik på reklaminvesteringar. Fast det kostar att köpa deras resultat.
Här är deras långtidsstatistik de senaste tio åren (all reklam): ![]() Som synes äter lågkonjunkturen en hel del. Sedan gammalt är det så att internet ökar kraftigt och vi har väl redan gått om tv när det gäller totala investeringar. En del av de pengarna går iofs åt till att bygga sajter och communities, men en hel del går åt till medieutrymme. Mediekakan 2007, Procentuell andel, föregående år inom parentes: ![]() Summan är väl att den relativa ökningen av internet innebär att vi kan räkna med mer pengar även om totala kakan sjunker i ett par år. TV och dagstidningar minskar. (edit: lite stavfel) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||