FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag fick meddelande om att en person var intresserad av att köpa min domän, ekoshopping.se. Jag svarar att jag inte tänkt att sälja, utan bygga en egen sida.
Jag får svar på detta ca 2 veckor senare. Utdrag: "......Varför jag frågade är egentligen för att vi har sajten ecoShopping.se och vi har en ansökan inne för att varumärkesskydda namnet. Det betyder att du inte kommer att kunna använda ekoshopping.se för det ligger för nära och blir juridisk mening renommésnyltning och det är olagligt." Det var därtill ytterligare några argument för att jag skulle sälja den till dom. Det gör mig lite frågande, eftersom han också i ett tidigare svar tyckte jag hade en dålig idé. Stämmer det som han säger? Eller försöker han bara lura till sig domänen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ett domännamn får enligt II-stiftelsens allmänna villkor avregistreras eller överföras till den som
begärt tvistlösningsförfarandet om: i) domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett varu- eller näringskännetecken med rättsgrund i Sverige och till vilket den som begärt tvistlösning kan visa rätt, och ii) innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet, och iii) domännamnet registrerats eller används i ond tro. För att den som ansökt om tvistlösning skall nå framgång med anspråk på överföring av domännamn måste således alla tre villkoren vara uppfyllda. Du reggade ekoshopping.se innan de reggade ecoshopping. Det betyder att paragrag nr 3 ryker. Vilket torde betyda att de inte kan få rätt till din domän. Men varje fall är förstås unikt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om de får igenom varumärkesskydd för "ecoshopping" och
om de marknadsför och vårdar märket samt om du använder "ekoshopping" i samma klasser som dom så kan det innebära att även det tredje villkoret uppfylls. Många om, alltså, men det är åtminstone teoretiskt möjligt. Rent praktiskt blir det besvärligt för er om ni ska driva liknande verksamhet, blir svårt för målgruppen att hålla reda på vad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
När man talar med prv så verkar det stört omöjligt att få igenom ett skydd på ett generiskt namn. Tex konstköp, det går utmärkt om jag ska sticka yllestrumpor, men ska man sälja konst så kan man glömma att få det skyddat. Skulle man bedriva handel med ekologiska varor och döpa företaget till ecoshopping så borde ju inte det funka. men prv´s vägnar äro mystiska.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|