Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Felaktig faktura från Loopia

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-24, 13:45 #1
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Hej.

Nu efter 1 år var det dags att förnya ett av mina .se domännamn.

Jag fick en faktura från Loopia som jag var lite sen med att betala. Jag betalade den först när påminnelsen kom, men det ska inte vara några problem, det har jag gjort innan.

Idag, efter en vecka, fick jag e-mail från .SE med faktura för att betala samma domännamn! De fakturerade mig nämligen därför att Loopia inte längre står som mitt AVI-kontakt. Jag har inte plockat bort Loopia från AVI-kontakt...

Frågan är nu: Varför har Loopia fakturerat mig i första hand om de inte står som AVI-kontakt? Jag har mailat Loopia ang detta då jag har redan betalat förnyelsen till dem och väntar på svar.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 13:46 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Det felet gör loopia rätt ofta, så jag har nu en lista där jag fyller i alla mina betalningar för att kontrollera dem.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 14:29 #3
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004

Att Loopia fakturerar samma .se domäner som IIS är mer regel än undantag, jag vet inte hur många tusenlappar jag betalat dubbelt som jag inte har koll på.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 14:46 #4
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
jag har även fått en räkning från loopia på en domäne jag inte äger eller för den delen har ägt..
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 15:34 #5
Lars-Göran Forsberg Lars-Göran Forsberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2007
Lars-Göran Forsberg Lars-Göran Forsberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2007
Loopia fakturerar .se-domäner när det återstår 60 dagar på betald period. I början av den månad som domännamnet löper ut tas Loopias möjlighet att förnya domännamnet bort och flyttas till .SE. Exakt vilket detta sker är lite olika beroende på helger etc.

Om man har ett domännamn som löper ut väldigt sent i en månad och betalar detta t.ex. via bankgiro (vilket kan ta upp till tre (3) bankdagar) på förfallodatumet så kommer betalningen med största sannorlikhet till oss för sent och det kan då vara så att förnyelse redan flyttat till .SE.

Om du är sent ute så är det bättre att betala via kreditkort. Om det inte fungerar så är detta en indikering på att vi redan förlorat möjligheten att förnya domännamnet.

Att vi skickar ut en påminnelse på .se-domäner när vår möjlighet att förnya domännamnet kanske tas bort dagen efter är givetvis inte bra och något som vi tittar på för att förbättra. Detta gäller .se-domäner som jämfört med övriga toppdomäner är lite krångliga i detta avseende, men om man betalar för sent så kan vi inte garantera att vi kan förnya domännamnet.

Jag håller med om att detta förfarande inte är bra. Vi vill givetvis förnya alla .se-domäner som våra kunder vill ha kvar. Vi har tidigare informerat om detta i vårt nyhetsbrev samt i vår blogg och vi utforskar hela tiden nya möjlighet för att slippa dessa problem. Detta kommer att åtgärdas senast i anslutning med att vi övergår till en registry/registrar-modell för vårt sammarbete med .SE (9:e mars).
Lars-Göran Forsberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 21:48 #6
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Loopia: Kan jag på ett smidigt och översiktligt sätt se när domäner som hanteras av er löper ut, samt när ni har registrerat betalning. Jag har inte sett någo sätt att se när en .se domän är registerad som betald hos er, eftersom det släpar efter hos IIS.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 22:25 #7
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Samaviseringen, dvs nuvarande möjlighet till förnyelser av .se domäner genom ett ombud istället för .SE, är ett fulhack. Precis som L-G skriver så är tidsmarginal för ombuden ytterst liten, i synnerhet för domäner som löper sent i månaden. Det är därför så pass få ombud erbjuder samavisering.

Loopia är egentligen inte att klandra för problemen med samaviseringen, snarare tvärtom. Från första början, när .SE införde möjligheten till samavisering, så var tidsmarginalerna faktiskt helt obefintliga i vissa fall. Det var inte förrän jag och L-G tog fram ett förslag till förbättring (som delvis accepterades och implementerades av .SE) som det blev lite bättring.

Det är dock först efter övergången till den nya affärsmodellen hos .SE som vi ombud, eller registrarer, kommer kunna hantera förnyelser av .se domäner på ett ordentligt och bra sätt.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 22:29 #8

Men jag har alltid kryssat bort "låt loopia sköta fakturering" och även kollat på domänanteraren (som för övrigt är nere när jag behöver den) att loopia INTE är förvalda som faktureringspreferens, ändå har det hänt flera gånger att loopia tömt mitt prepaidkonto med .se domänbetalningar.
Oläst 2008-09-25, 09:50 #9
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Se hur Godaddy.com har lagt upp sitt system, kan man inte göra likadant hos Loopia? Som domänägare vill man ha full kontroll över sina domännamn, och det har man hos godaddy. Förstår att iis krånglar till det, men admin systemet hos Loopia är ju nästan obrukbart.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-25, 10:37 #10

IIS begränsningar gör att loopia inte kan göra samma sak som godaddy.

Jag har över 100 domäner hos godaddy och betalar EN faktura var 3:e år! Snacka om smidigt system!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017