FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har precis börjat med C# och läser just nu ett par böcker (Head first C sharp samt Illustrated C Sharp), men får fortfarande inte riktigt kläm på grunderna. <_<
Så om någon vänlig själ orkar förklara ett par saker vore det toppen B) koden: Kod:
using System; * *class DaysTemp * *{ * * * *public int High, Low; * * * *public int Average() * * * *{ * * * * * *return (High + Low) / 2; * * * *} * *} * *class Program * *{ * * * *static void Main() * * * *{ * * * * * *DaysTemp t1 = new DaysTemp(); * * * * * *DaysTemp t2 = new DaysTemp(); * * * * * *t1.High = 58; t1.Low = 40; * * * * * *t2.High = 50; t2.Low = 35; * * * * * *Console.WriteLine("t1:{0},{1},{2}", t1.High, t1.Low, t1.Average()); * * * * * *Console.WriteLine("t2:{0},{1},{2}", t2.High, t2.Low, t2.Average()); * * * *} * *} 1- Vad har denna textkod för roll i programmet? Jag har förstått att det är från denna klass man anropar värden? Kod:
class DaysTemp * *{ * * * *public int High, Low; * * * *public int Average() * * * *{ * * * * * *return (High + Low) / 2; * * * *} * *} 2- Gällande fråga nummer 1, om ovanstående kod är värden. Varför skriver man även värden under metoden "static void Main", dvs varför måste man anropa variablerna "High,Low osv" när det redan står hur mycket High, Low är lika med ? (koden nedanför) t1.High = 58; t1.Low = 40; t2.High = 50; t2.Low = 35; 3- Varför skapa en ny klass som redan finns ( new DaysTemp)? DaysTemp t1 = new DaysTemp(); 3- Är både t1 och High variabler och vad betyder t1.High? Någon som orkar förklara detta för mig? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
|
|