FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tja. Jag har en vps som jag kör debian etch 4.0 på. vps'en används främst för att driva en webshop.
Jag har problem med att när jag ska spara en backup i admin gränssnittet så får jag detta felmeddelande: Det kanske är så att jag inte har det på min vps? Hur kan man i så fall smidigast installera det? Givetvis kan jag kommentera bort dessa rader i backup.php filen, men det är ju inte rätt ![]() Warning: file_exists() [function.file-exists]: open_basedir restriction in effect. File(/usr/bin/gzip) is not within the allowed path(s): (/home/XXXxxxXXX:/tmp:/usr/local/lib/php/) in /home/XXXxxXX/admin/backup.php on line 443 Tack på förhand! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det känns som att du har ställt in så att websidor enbart får köra filer som är lagrade i /home/XXXxxxXXX, /tmp samt /usr/local/lib/php/
Ett enkelt sätt är att skapa en symbolisk länk i /home/XXXxxxXXX (ln -s /usr/bin/gzip /home/XXXxxxXXX) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kan du berätta lite mer exakt hur jag ska göra?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Logga in via ssh och kör ovanstående kommando. (Som root)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
ln -s /usr/bin/gzip /home/XXXxxxXXX |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Provade att köra detta men fick detta till svar:
ln: creating symbolic link `/home/xxxXXXxxx/gzip' to `/usr/bin/gzip': File exists Samma fel ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Att open_basedir är aktiverat gör att funktionen file_exists (och liknande funktioner) inte får arbeta med filer som ligger utanför de kataloger som felmeddelandet specificerade, därför får du felmeddelandet. Du kan stänga av open_basedir i php.ini om du vill att PHP ska kunna arbeta med filer i andra kataloger.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|