Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilken serverlösning tror ni på?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-04, 10:17 #1
stacky stacky är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2008
Nykomling

Hej skulle behöva lite hjälp, är en djungel där ute ju.

Kommer bedriva en E-tjänst som beräknas ha ungefär 5000 medlemmar. medlemmarna kommer streama alternativt ladda hem material på sidan (allt från 10 min till 1.5h klipp).
Vi beräknar ha ungefär 50 nya klipp i månaden vars storleksordning kommer ligga runt 80Mb per klipp i snitt. Dessa klipp förväntas streamas/nedladdas 2000 ggr per klipp i snitt.

Så, vilken server lösning bör vi ha? Ska vi satsa på en dedikerad server med 100mbit för själva sidan och sen satsa på ett filehosting företag för videoinnehållet?

Jag skulle bli jätteglad om någon med kunskap kunde vägleda mig lite i denna fråga, känner mig hyffsat vilse efter 2 dagars intensivt googlande mellan olika alternativ
utan att känna mig klokare för det.

Kvalitet framför pris gäller, men om något har både bra priser och hög kvalitet, ja då är ju svaret givet.

Tack på förhand.
stacky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-04, 10:54 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Om det är 2000 nerladdning * 50 på en medelstorlek på 80MB så blir det en average på ca 25Mbit. Så du bör klara dig på 100Mbit där.

Om jag nu räknade rätt, 25Mbit average behöver inte kosta mer än 1-2k i trafikostnad.

Samt du klarar dig på nästan valfri hårdvara, skulle dock sattsat på lite bättre diskar endast och konrollerkort. CPU krävs knappt något om du bara ska streame rena filströmmar och inte konvertera om dom eller något.

EDIT:

Sedan kanske jag ska tillägga att du bör sattsa på en leverantör som kan koppla om dig till Gbit sedan utan någon kostnad att tala om.

Men tror att du kommer klara dig utan problem med en dedikerad server och ska inte behöva bli så dyrt om du vågar stå på dig och välja en leverantör som kan leverera det. Sedan går det ju alltid bygga på med mer servrar i tiden med någon kluster/lastbalansering lösning om det skulle krävas.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-04, 20:20 #3
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
Hej

Jag har dubbelkollat uträkningen och får till 24,11 Mbit så det stämmer nog rätt bra.

Men 2 saker är inte medräknade.

1. Detta förutsätter att det är en jämn ström dynget runt. troligtvis kommer alla att försöka ta hem alla nya filer samma dag som de läggs upp eller på dagtid. Så om man säger att man halverar tiden och folk bara tar hem på t ex dagen då behöver du 50 Mbit.

2. Enligt uträkningen så är det bara nya klipp som är medräknade. Om gamla klipp ligger kvar så kommer dessa också att dra trafik. Det är bra att tänka på detta också.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-04, 22:01 #4

Självklart är det högre trafiktoppar vissa tider, men blir ändå en average på ca 25Mbit.

Dock klarar man sig på 100Mbit port, dock när average börjar närma sig 50Mbit så kan det bli problem att 100Mbit port inte räcker för hantera toppar på högtrafik.

Kan ju själv säga att svensk/eu trafik minskar rätt mycket på natten, dock så ökar utlänska trafiken mot USA och liknande på natten.

Så på natten skulle jag kunnat bjuda bort 25Mbit utan problem, skulle inte kostat något.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-05, 07:30 #5
Nykomling

Nykomling

Tack så hemskt mycket Patrikweb och lazat. De gamla filmerna kommer ligga kvar samt så kommer siten vara på svenska så större delen av trafiken kommer ju ske under reguljär svensk tid.

Vad skulle ni tippa på då helt plötsligt? =)
stacky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-05, 07:59 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag tycker en dedikerad server låter lagom. Kör en streamingserver på den - kanske flash?

Leta upp en leverantör som du har förtroende för. Det finns mycket på marknaden som hellre är billigt än bra.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017