FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Om man använder sig av t ex. TradeDoubler och har sitt företag reggat där. Om nu någon blir medlem på säg Tradera.se, då får man 50kr. Som privatperson dras arbetsgivaravgift och skatt bort, men vad får man av dessa 50kr om man är företag?
dras något bort/får man hela summan eller hur funkar det? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du är registrerad för f-skatt OCH moms får du 75 kr utbetalt till företaget. Sen kan du använda pengarna i företaget men vill du bara betala ut dem till dig själv blir det bara runt 25 kr kvar.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
25kr är alltså ingående moms? Eller vad man nu säger. Ingående moms hur funkar det? Alltså, betalar man dessa till skatteverket om man inte använder dom pengarna i företaget eller om man nu använder dom hur funkar det då? Förstår du? xD |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nja, om ersättningen är 50 kr exkl moms får du 62,50 kr utbetalt, där dessa 12,50 (25%) från ditt företags synvinkel är utgående moms eftersom du i praktiken säljer en tjänst till TradeDoubler.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
jonny gav mig alltså fel info? xD
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har gått en kurs och fått rätt mycket vettigt ur den. Dock några småsaker som är lite halvdanna som bara känns onödigt att ta via en kurs.
Ser gärna att jag får svar från andra att man ska räkna som du skrev MMC. Dvs. att den momsen är utgående då man i praktiken säljer en tjänst till t ex. TD. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
På 50 kr lägger TD på 12,50 kr som MMC skriver.
Dessa 12,50 kr ska du betala till staten och 50 kr få rdu självfallet behålla. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Men ska du använda pengarna privat och inte i företaget så ska det dras både arbetsgivaravgift och inkomstskatt på dem så ca hälften blir som sagt kvar, precis som om TD dragit av allt detta från början.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ja, jag räknade fel på momsen i all hast. Även solen har sina fläckar :P
Om du ska köpa något i ditt företag kan du använda dina oskattade pengar. Du kan alltså köpa något för 50 kr exkl moms och använda de momspengar du fått från TD för att betala momsen. Skillnaden mellan in- och utgående moms blir då 0 kr och ingen moms ska betalas till staten.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|