FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hallåj,
Hörde igår att "alla" webbsidor skulle anpassas så att även blinda skulle kunna läsa/köpa innehållet på webben. Att via lag infria detta innan eller under 2010... Är det på riktigt eller har jag precis åkt på ett sent April-skämt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Det finns säkert någon grupp eller organisation som strävar och uppmanar webbmasters att anpassa sidorna även för synskadade, men tvivlar på att det är och kommer bli krav/lag på det
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Så det blir nog inte lag på det som du säger. Men kanske lag på det om det är en myndighets webbplats. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag vet inte, hörde det av en som jobbar inom en kommun.
Ansvarig för webben där... Han sa att det gällde "alla" hemsidor..... Men det lät lite galet... Det är som att begära att biograferna skall erbjuda blinda att se filmen.. Men självklart, stat o myndigheter osv...kanske måste ha den servicen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Låter väldigt konstigt om det gäller ALLA sidor, med tanke på hur många sidor det finns ute på nätet just nu.
De strävar nog efter att man ska köra ljudeffekter på sidan, eller är jag helt fel ute? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tror att det mest gäller offentliga webbplatser, dvs kommuner, landsting, regering/rikstad, myndigheter osv
Att kräva att "Kalle Karlssons" fotosida som endast innehåller bilder skall anpassas för blinda är väl att ta i i överkant ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Definitivt gäller det offentliga siter.
Precis som att hela kollektivtrafiken ska vara handikapp- anpassad 2010. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har fram till för ett år sedan jobbat med just denna och liknande frågor på en stor offentlig verksamhet. Det var, inte då iaf, något skall-krav utan snarare ett _bör_så_snart_som_ni_kan-krav.
Dock finns det tydligen en Disabilities Act i USA som går att använda mot företag och deras webbplatser. Lite skum idé för en lagstiftning i Sverige, men det kanske skulle få vissa skitdåliga sajter lite bättre ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Allt som skulle krävas då är att bilder har bra alt-taggar, att man undviker att lägga relevant innehåll i flash och så vidare, det där tekniska kan säkert någon annan bättre än mig ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
jobbar deltid med webben på en statlig myndighet och detta är något som gäller stat, komun och landsting, men inte som ett lagkrav utan som en bör vara anpassad till gräns.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|