FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Tänk er att jag ska sälja en tshirt, på den vill jag ha Bob Marleys ansikte. Dock inte en bild, utan mer som en siluett eller en "teckning" är kanske bättre beskrivet. Jag gör alltså denna själv, inget jag kopierar eller så. Då till min fråga, får jag sälja dessa t-shirtar utan problem ? Är jag otydlig, säg till. /F |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja det borde du eftersom det du gör kan ses som konst.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok, men om jag ritar av en befintlig bild kan det fortfarande ses som konst då ? Eller är det en kopia då ? Det borde det inte vara då det jag ritar är enfärgat och innehåller inga detaljer egentligen.
Det är ju fortfarande jag som har ritat det, man skkulle ju kunna säga att jag fått inspiration och det lär ju knappast vara olagligt eller ? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Titta till exempel på www.konstshoppen.nu, där kopior av kända konstvärk målas upp av vietnameser, och importeras till Sverige, och säljs här för småpengar.
Det är inte olagligt, därför att de inte på något vis utger sig för att vara originalen. Signaturen som originalkonstnären har satt på tavlan är inte med på kopian, eventuellt är den vietnamesiska konstnärens signatur där. Ritar du av ett foto, och dessutom stiliserat, så bör det inte vara några problem. Om du photoshopar fotot istället så kan det vara annorlunda, men jag vet inte säkert. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du tar ett befintligt foto eller teckning av någon och använder det så är det definitivt olagligt utan upphovsmannens tillstånd.
Men om du tar en egen bild av en kändis i orginal eller gör en egen teckning i orginal (dvs direkt från personenns fysiska lekamen så att säga) så är det lite annorlunda, då är du upphovsmannen, MEN du måste ändå ha personens godkännande om du tänker tjäna pengar på bilden. Det gäller lietspeciella regler för journaliustaiska bilder som publiceras i tidningar (tryckfrihetsförordningen). Men i ditt fall så är det en rent kommerciell sak och då måste du ha upphovsmannens och den avbildade personens tillstånd för att vara säker på att inte bli stämd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja Bob Marley lär ju inte stämma honom iallfall...
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|