FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Enl. distansavtalslagen har kunden rätt att ångra köpet inom 14 dagar.
Min fråga är, kan denna konsumenträttighet tolkas förbrukad OM försändelsen öppnas? Specifikt, OM den wellpapp som skyddar originalförpackningen öppnas? Eller måste jag plombera original förpackningen med risk att den skadas om man öppnar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Osäkert, men man tycker ju att det borde räcka att bryta kartongen som produkten fraktas i. Men förmodligen är det när man bryter förpackningen produkten ligger i.
Jag antar att det är den senare, Apples bärbara datorer levereras i kartong men datorn ligger i en "plastpåse" med en klisterlapp över öppningen som informerar om att om du bryter den här gäller dessa avtal osv.. Klisterlappen går sönder fort du tittar på den, och då har du accepteras deras avtal och förmodligen avsagt dig eventuell ångerrätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kunden har rätt att bryta förpackningen om det krävs för att undersöka varan.
Citat:
Branschregler (http://www.konsumentverket.se/Docume...rderregler.pdf) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
"Om det krävs" - jaha, vad bestämmer om det krävs? Isåfall kan ju alltid kunden hävda att denne var tvungen att öppna och pilla..använda..för att sen skicka tillbaka?
Typ om jag köper en DVD-film.."jag var tvungen att hitta så skivan verkligen låg i"...men sen ångrade jag mig? Heh..mysko eller är det jag som tolkar fel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Film, musik och mjukvara är undantag... Såklart. Det finns alltid undantag. Finns säkert att läsa på konsumentverkets sida också om du vill ha en säker källa...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kunden har rätt att prova i stort sett alla typer av varor, utan att ångerrätten upphör. Det finns ett fåtal undantag, såsom cd-skivor och underkläder.
Observera att konsumentköplagen inte är dispositiv. Du får alltså inte begränsa ångerrätten med egna avtal och plomberingar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|