Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att skapa nya affärsidéer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-24, 05:36 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
När man skapar en helt ny affärsidé så tror ju jag att man måste utgå från verkligheten och ta ett problem som besvärar många potentiella användare och skapa en lösning på detta problem. Till detta hör att användarna måste ippleva detta som ett problem och att de är beredda att betala för att slippa drabbas av problemet eller komma runt det på något sätt.

Vad säger ni vad är de största problem ni ser i er omgivning idag? Vad skulle du vara beredd att betala för att slippa problemet?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 10:28 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Bara en fundering, är det problem som affärsidéer löser? Det är väl snarare ett behov, som många gånger, men inte alltid, är sprunget ur ett problem.

Exempel: alla måste äta, alla har behov av mat, däremot är att äta inget "problem", inte heller att få tag på mat, däremot kanske individen har behov av en butik nära sig, eller med ett visst utbud, eller med en viss prisnivå

Så fokus borde då ligga på behovet snarare än problemet. Allt handlar om synsätt, jag är lösningsrelaterad i mitt synsätt, ser sällan hinder. Andra ser bara problem i allting och har då svårt att fokusera på hur problemet ska lösas.

En affärsidé skulle med tanke på frågeställningen vara att hjälpa till att se lösningar på problem och hjälpa kunden att hitta den person och/eller organisation som kan hjälpa kunden med att lösa upp sitt problem.

Men då är vi tillbaka på min grundtanke, kunden har ett behov av att få hjälp med att se lösningar.

Jag skulle alltså vilja omformulera din fråga:

"Vilka är de största behov du ser i din omgivning idag? Till vilken kostnad är du beredd att få hjälp med att tillgodose ditt behov?"

[Edit: lite grammatik]
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 10:37 #3
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem

Jag är trött på att om man vill äta snabbt och enkelt (vissa kanske kallar det snabbmat?) så finns det oftast bara flottiga, onyttiga alternativ eller en sallad. Vad hände med "normal" snabbmat? Varför finns det inte små gatukök som serverar köttfärsås och spaghetti, kokt kyckling med ris & currysås eller annan mer normal mat?
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 11:12 #4
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Citat:
Originally posted by Syke@Jul 24 2008, 10:37
Jag är trött på att om man vill äta snabbt och enkelt (vissa kanske kallar det snabbmat?) så finns det oftast bara flottiga, onyttiga alternativ eller en sallad. Vad hände med "normal" snabbmat? Varför finns det inte små gatukök som serverar köttfärsås och spaghetti, kokt kyckling med ris & currysås eller annan mer normal mat?
Det finns idag (iallfall i malmö) i princip endast lunchrestauranger som kan servera ordentlig husmanskost till samma pris som ex burgare, kebab o liknande, pga det krävs rätt stor omsättning mat för att det ska funka. Ordentlig mat går ju oftast inte att hålla varm hur länge som helst. De flesta gatukök erbjuder ju dock även vanlig mat som köttbullar, kyckling med diverse tillbehör, en köttbit med potatis men det är ju oftast microvärmt och hur gott är det. Så för att lösa det problemet måste man vara beredd att betala mer samt offra mer tid.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-01, 20:05 #5
jacobjs jacobjs är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
jacobjs jacobjs är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
jag är något av en nybliven kostfreak. När jag var i Köpenhamn för ett tag sedan så hittade jag en kedja som heter Joe & The Juice.De serverade nyttiga goda juicer och milkshake. En sådan som mellanmål var perfekt!

En sådan kedja tror jag skulle göra succé i någon av de större städerna här i Svedala

Edit: Hittade en artikel där kedjan nämns.
Citat:
Dagen efter
Efter en sen kväll med för många Cosmo är en AMG-juice (nypressade äpplen, mynta, ingefära och en droppe olivolja) från Joe & The Juice på Grønnegade bästa medicinen dagen efter. Denna supersunda frukt och cocktailbar ligger mitt i Köpenhamns hetaste shoppingdistrikt.
Källa: http://www.kvp.se/nyheter/1.1205318/med-ca...genom-kopenhamn
jacobjs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-01, 20:29 #6
xsajts avatar
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
xsajts avatar

Reg.datum: Aug 2006
Det du frågar ConnyWesth tror jag alla på deta forumet frågar sig själva hela tiden. Iallafall jag! En entreprenörs jobb ser jag som att tillgodose folks behov, med möjligheter som inte fanns innan. Så om någon nu skulle ha någon lösning som inte finns innan, på ett "problem", skulle man nog inte dela med sig av den Men lycka till!
xsajt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-01, 21:41 #7
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare

scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare

Jag håller inte riktigt med om att du alltid måste tillgodose ett behov när du startar en tjänst eller säljer något.

Det du däremot kan göra, är att du kan skapa ett behov som gör att tjänar pengar.

Exempel:
JL hade en tröja för ett par år sedan som varena liten tonåring sprang runt i. Innan tröjan fanns så hade ingen något större behov av tröjan då liknande redan fanns.

JL lyckas sedan få ett par personer som är ikoner att bära tröjan. Detta skapar ett behov hos tonåringar som säger "Jag måste ha en likadan".
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-01, 21:44 #8
MarcusA MarcusA är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2008
MarcusA MarcusA är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2008
Två storskaliga försök till nyttig snabbmat är ju
http://www.streetfoodrestaurant.se/#params:id=3010
och
http://develop.monnet.se/monnet.se/gooh/
Sen finns ju alltid Stockholm New Deli, Blueberry inne på NK och en hel del GI-kaféer - min favorit är Lunchboden på BirgerJarlsgatan.
MarcusA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-01, 21:57 #9
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar

Reg.datum: Aug 2003
Har själv funderat lite på det där med varför det inte finns "grillar" som serverar mera normal mat.

Vet bara själv har det såg ut vid den lokala sibyllagrillen när det serverades mat som ingen gillade på högstadiet. Vi snackar en flock på kanske 40-50 st vid grillen hela tiden under lunchen med folk som gick och folk som kom dit och åt.

Ägarna täljde bokstavligen talat guld med smörkniv!

Det kanske hände en handfull gånger varje månad och det måste ju vara varje
företagares dröm att få en handfull med dagar varje månad där omsättningen VERKLIGEN tar höjd!
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-01, 22:29 #10
Erotainment Erotainment är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2008
Erotainment Erotainment är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2008
Att man utgår från ett problem för att skapa en affärsidé behöver inte betyda att man är problemorienterad eller negativ.

Snabbt exempel: Gamlingar har problem med att ta sig ut på egen hand. Lösning: Rullator. Jättepositivt.
Erotainment är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017