FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Funderade bara på en sak. Kanske någon med mera erfarenhet än mig kan förklara följande. En webbplats placerar annonser på sin sida och hoppas på att annonserna ska leda till att besökarna klickar på annonser ELLER leda till att en affär görs upp av annonsföretaget och besökaren. Varför gäller inte samma regel i dagstidningar? och varför gäller den regeln på internet? Hur många av er har annonserat i dagstidningar och vägrat betala förren en affär lett till avslut oavsett hur dålig din annons är? Jag har hört argumentet: Ja, men man tittar inte på annonserna på internet? Jasså? Jag är förmodligen den enda då...om jag har en fullskärmsannons så måste jag ju titta...innan sidan laddas. Men bläddrar jag i aftonbladet så kommer jag bläddra förbi MYCKET snabbt helsides annonserna för att läsa nästa sida. Varför är det annorlunda på internet än vad som gäller i dagstidningar? Det låter bara underligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Troligtvis för att det är så inihelskotta mycket lättare att räkna klick/sale/lead på webben.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej, det är inte det minsta underligt. Annonsörer har i alla tider försökt att följa konverteringsfrekvensen i vanlig tryckt media. Vanliga exempel är "Ange bonuskoden xxx och få en gratis glasspinne" eller "Detta erbjudande gäller endast fram till och med den 31á augusti". Varje angiven bonuskod eller extra besökare i den fysiska butiken är här en torftig indikator på hur väl annonsen fallit ut.
På Internet så har annonsören däremot bättre verktyg att använda sig av när denna mäter annonsens effekt. Det finns ingenting som är konstigt i att annonsören använder sig av dessa verktyg och därigenom sållar bort olönsamma publicister. Ytterligare en orsak är att betydligt fler småföretag annonserar via Internet än tryckt media såsom Aftonbladet. Med en marknadsföringsbudget på några futtiga hundratusen så är det inte lönt att försöka bygga ett varumärke. Då måste man istället fokusera på konverteringsfrekvensen för att annonskampanjen ska vara lönsam. Situationen blir helt annorlunda om vi har flera miljoner att röra oss med. Kommer vi upp i de summorna så har vi möjlighet att bygga ett varumärke istället för att endast fokusera på kortsiktiga konverteringar. Det är ganska dumt att lägga en mindre marknadsföringsbudget på tryckt media om man istället har möjlighet att annonsera via webben där man kan mäta resultatet. Därmed inte sagt att det inte finns många små företag som ändå begår ett sådant misstag. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|