FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej på er! Ny medlem.
Har suttit och tittat lite i denna tråd och läst och försökt lära mig lite eftersom jag är rätt mycket nybörjare på det här med att tjäna pengar på sin sajt. Har en webbtjänst på gång med en annan kille. Problemet är (som alltid) tid. Har lite andra projekt som skulle kunna få min tid istället för sajt projektet men jag kan inte fatta några beslut eftersom jag vet för lite om detta område. Så jag hoppas att någon kan ge mig lite mera grund att stå på så jag kan fatta mitt beslut. Vi har ett såkallat halvfärdigt sajtprojekt. Ett par veckors heltidsjobb säkert kvar i utveckling och sedan tillkommer ju då dagligt underhåll. Vad kan man egentligen förvänta sig av en bra webbtjänst? Hur mycket kan man tjäna på den i form av annonser? Har jag förstått saker och ting rätt från att läst här i tråden så är det närmast omöjligt att sälja (ej affiliate) annonsutrymme om man inte har en väldigt unik sajt och har rätt stora siffror i form av besökare, eller? Är det helt ute med "cost/impressions" och det är bara "cost/click" som gäller nu? Vi hade tänkt sälja vårt eget annonsutrymme och inte använda oss av en "mellanhand", varför? För att jag har fått för mig att "Affiliate" annonsering enbart säljer "cost/click" eller "cost/lead" och då är det väldigt svårt att tjäna pengar. Eller har jag helt fel? Så jag står inför ett litet vägval, måste försöka fatta ett beslut och jag hoppas alla ni erfarna kan dela med er lite av er kunskap om vad man kan förvänta sig. Ber om ursäkt för termerna jag använder. De är säkert inte korrekt men jag hoppas ni förstår ändå. Ni verkar vara klyftiga så det gör ni säkert ![]() Kan även tillägga att vi har en MYCKET begränsad annonseringsbudget själv och hoppas på "mouth 2 mouth" marknadsföring. Sajten är lite unik i sig och har bara ett par konkurrenter och de har inriktat sig lite på andra områden. Hur snabbt kan sajten växa igenom denna metod. Eller är det helt omöjligt att spekulera om? Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Prova att använda Google AdSense, det är ett system som fungerar med små webbplatser och där man inte behöver många besökare för att komma igång, givetvis blir man inte miljonär över en natt, men det är en start.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är naturligtvis svårt att svara på dina frågor, eftersom fakta är begränsad.
Självklart kan du tjäna pengar. Det är dock svårt och långsiktigt. Hur folk betalar varierar så klart. De allra flesta affiliateannonsörer vill betala per lead/avslut. Det ger ju en säkerhet för annonsören. "Om du ger mig en kund som betalar 100kr, så får du 10%". Har man innehåll som passar annonsen, så kan man tjäna bra pengar på detta. Jag föredrar att sälja annonser per tid, eller för all del per impression/click. Det är sånt jag kan påverka själv. Hur jag utformar annonsen (om det är jag som utformar den) och hur den placeras kan ju påverka CTR (klickfrekvensen) men betalar jag per avslut så är det fortfarande beroende av hur avslutsfrekvensen på andra sidan är. Jag har en känsla av att många (kanske omedvetet) har väldigt låg avslutsfrekvens. Om jag betalar per avslut, men ser till att det är svårt för besökaren att komma till avslut, så kan jag bygga varumärke gratis. AdSense är mycket enkelt, och ger ganska bra betalt, även för små sajter. Dock ser det lite oprofessionellt ut. Hur snabbt växer sajten? Ja du... Ska du förlita dig på Mouth to Mouth så gäller det att du får nöjda kunder. Tillräckligt nöjda för att de ska sprida det vidare. Helt obevisad statistik visar att: 1 av 10 nöjda kunder sprider lovord om dig 9 av 10 missnöjda kunder smutskastar dig |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Stort tack för alla svaren hitills. Men Google adsense, är inte det också baserat på hur många som "klickar" på annonserna? Gör folk verkligen det? Jag tror aldrig jag gjort det...jo kanske 5-10 ggr.
Vad kan man tjäna på det? Vad jag hoppas på är ett par 1000 kr i månaden...eller är det drömsiffror? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Mitt tips är tråkigt, men det är sanningen.
Sluta tänka på vad du kan tjäna. Gör en bra tjänst som har massor av besökare och du kommer kunna tjäna pengar på den. Det är inte ens lönt att börja tänka på intäkter innan du har besökare och medlemmar. Det svåra är inte att tjäna pengar på besökarna, det svåra är att få besökare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Affiliate är mycket svårt att tjäna pengar på om sajten inte är en ren produktsajt. I så fall skulle jag rekommendera Adsense.
Hade varit enklare att ge tips om du presenterar idéen. Du förlorar inget på att presentera den här. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det är inget hobbyprojekt utan jobbrelaterad (egen företagare). Så vad jag försöker göra är en ren bedömning vad jag ska göra av min tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men jag är mera intresserad av vad man kan förvänta sig som jag skrev i mitt första inlägg. Men kanske är det så att jag måste testa att utföra projektet för att se hur det går? Så får jag se om det är svårt att skaffa annonsörer och hur populär sajten blir och hur snabbt den växer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Dina annonseringsalternativ blir starkt begränsade i den nischen. Exempelvis så tillåter inte adsense spelrelaterade webbsidor.
Som Dan säger, gör det du brinner för utan att tänka så mycket på pengarna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men jag säger som så många gånger förut, snart så... |