FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Jag är verkligen inte bra på regexp. men jag håller på att lära mig :-) Någon som har lust att hjälpa mig med följande: Om någon av nedanstående påståenden stämmer ska ordet sättas inom [i]-taggar: 1. Ordet är mellan <h1> och </h1> 2. Ordet är det SISTA ordet i meningen som står mellan <h1> och </h1> Exempel: Jag är <h1>en snäll häst</h1>! Resultat: Jag är <h1>en snäll häst</h1>! Kort och gott, det sista ordet inom <h1> taggar ska sättas till em :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Typ:
s!<h1>([^<]*)(\p{L}+)</h1>!<h1>\1\2</h1>!g |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Följande kod fungerar inte... Nog att innehållet i $replacement är fel, får även felmeddelandent:
Warning: preg_replace() [function.preg-replace]: Delimiter must not be alphanumeric or backslash in ----- on line 9 Kod:
$pattern = "s!<h1>([^<]*)(\p{L}+)</h1>!<h1>\1<em>\2</em></h1>!g"; $string = '<h1>Hejsan du</h1> hahahahah <h1>wee</h1> gigigigigi <h1>apa hål</h1> dfjjsdfjk <h1>hej apa</h1>'; $replacement = '${1}1,$3'; echo preg_replace($pattern, $replacement, $string); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Prova med echo preg_replace('/<h1>([^<]*)(\pL+)<\/h1>/ui', "<h1>$1$2</h1>", $string); |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ah, självklart... Sorry för den missen. Men som du förstod så var det PHP :-)
Testade med följande, som tyvärr inte ekade ut något ![]() Kod:
$string = '<h1>Hejsan du</h1> hahahahah <h1>wee</h1> gigigigigi <h1>apa hål</h1> dfjjsdfjk <h1>hej apa</h1>'; echo preg_replace('/<h1>([^<]*)(\pL+)<\/h1>/ui', "<h1>$1<em>$2</em></h1>", $string); exit(); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kod:
$string = '<h1>Hejsan du</h1> hahahahah <h1>wee</h1> gigigigigi <h1>apa hål</h1> dfjjsdfjk <h1>hej apa</h1>'; echo preg_replace('/<h1>([^<]* )?(\pL+)<\/h1>/ui', "<h1>$1<em>$2</em></h1>", $string); Vilken php-version har du? Varför exit på slutet? Vilken teckenkodning använder du? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|