FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej!
Eftersom att jag är under 16 år så får jag inte starta en enskild firma, då tänkte jag att det vore smart att skriva företaget i mammas namn och uppgifter! Kan jag stöta på några problem om vi gör detta? Också, är enskild firma den bästa företagsformen? Det jag kommer att göra är att sälja webbdesign och programmering, dessutom så kommer jag inte att tjäna mer än 40 000 per år. Jätte tacksam för svar och rådgivning! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du får starta enskild firma vid 16 års ålder under förutsättning att du har överförmyndares tillstånd.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ju din mamma som måste betala skatt för det hela. Det kan också påverka hennes a-kassa och liknande.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
just därför det är bättre att skriva företaget på mamma än på pappa som jobbar. EDIT eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är aldrig okej att skriva sina egna inkomster på någon annan, av en miljon olika skäl...du får helt enkelt vänta tills du är 16, alternativt se till att dom du jobbar för kan göra en löneutbetalning inkl. sociala avgifter...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Starta eget är en lärorik erfarenhet - informera dig ordentligt först, skatteverket har egna gratiskurser - det tar ett tag att bara ta reda på vad man behöver göra i form av bokföring, momsinbetalningar, fakturering, osv. Sedan beror det väl på hur mycket yngre du är än 16 men i princip tycker jag det är en bra idé att låta din mamma stå för företaget. Det är ju en ganska meningsful sysselsättning men tänk på att du inte tar på dig för krävande uppdrag eftersom din utbildning (får anta att du skolas på något sätt vid din ålder) kan lida. I slutändan och i längre prespektiv är en ordentlig utbildning mer värd än lite snabba pengar just nu.
Webbdesign är ju ganska riskfritt om du använder din egna dator hemma, inga lokalkostnader, inga nödvändiga investeringar (utöver de program man behöver och kanske redan har, studentlicenser är ju billiga). Kort sagt om dina föräldrar är med på noterna så är det väl en bra idé. Hur har du tänkt få uppdrag? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad ska du göra för de 40 tusen?
Om du ska ta ut dem i lön finns det företag som sköter allt åt dig och du behöver inte hålla på med bokföring mm. Om du ska köpa något (tex en dator) och sedan ta ut resten som lön kan du använda samma lösning som ovan och be företagen som ska ha sidorna att betala i en dator. 40´000 är ganska liten summa. Jag skulle inte regga ett bolag om det "bara" är 40´000 per år ja ska fakturera. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är lätt hänt att du sätter din mamma i ekonomiska problem, inget jag skulle rekommendera dig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Man förstås med en sådan planerad årsinkomst är de flesta mindre företag säkert villiga att "betala" i datorer eller program. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|