Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

LopiaDNS frågor, lite små frågor.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-12, 13:33 #1
stuckish stuckish är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Medlem

Hej. Jag fick för mig att försöka sammordna alla mina domäner på ett ställe och valde Loopia DNS då de har stöd för dynamiskt ip och verkar vara skapligt smidigt. Undrar dock lite saker både generellt om DNS och om Loopia i sig.

1. Vad innebär @ och * egentligen när man har det som subdomän? Är båda wildcards eller? Eller har @ nåt med e-post att göra? Ska man ha * eller @ när man lägger upp MX records? Är hopplöst att googla på * och @ därför jag är lite lost

2. LoopiaDNS har nån option där det står typ "Synkronisera .mindomän.se med www.mindomän.se". Vad innebär detta egentligen? Det går nämligen inte att kryssa ur den.

3. Jag har reggat en .com domän på Binero och skulle vilja byta registrar (alltså så jag sköter dns hanteringen för den hos loopia), hur gör man detta. Ringa binero eller?

Det var nog allt för nu ..

Ps. Kommer ni åt http://ohsohightech.se nu fresten? Jag kommer åt den hemma men inte på jobbet. Nån som kan luska ut vad som är knas? Ska man kunna köra nslookup mot ohsohightech.se om man har sitt A record pekat mot *.ohsohightech.se? Jag kan köra nslookup på www.ohsohightech.se nämligen .. jävla snurrigt
stuckish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-12, 13:40 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
@ är domänen i sig utan subdomäner. Använder du * som wildcard borde du inte behöva lägga upp @.

Du behöver inte byta registrar för att byta namnservrar. Du bara redelgerar (pekar om) domänen till Loopias namnservrar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-12, 13:59 #3
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
"Synkronisera .mindomän.se med www.mindomän.se" innebär att besökaren hamnar på samma ställe oavsett om h*n skriver in www eller inte. Det är bäst att låta det vara ikryssat.

Om du ska byta registrar till Loopia så bör du kontakta Loopia om det.
Drew är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-12, 14:01 #4
Medlem

Medlem

Okej! Tack för svaren .. var intressant att veta det där med @ och * .. gäller samma för mail då antar jag. Om jag vill ha typ [email protected] så lägger jag ett MX med mail som subdomän och vill jag bara att vad som helst ska funka så kan jag köra * .. börjar klarna det här
stuckish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-12, 17:10 #5
EmilIsbergs avatar
EmilIsberg EmilIsberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Medlem
EmilIsbergs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stuckish
1. Vad innebär @ och * egentligen när man har det som subdomän? Är båda wildcards eller? Eller har @ nåt med e-post att göra? Ska man ha * eller @ när man lägger upp MX records? Är hopplöst att googla på * och @ därför jag är lite lost

@ är själva domännamnet
* är wildcard-subdomän

@ matchar enbart domännamnet (exemple.com) och inga subdomäner.
* matchar alla subdomäner som inte är uttryckligen angivna.

Citat:
Originally posted by -stuckish@Jun 12 2008, 13:33
2. LoopiaDNS har nån option där det står typ "Synkronisera .mindomän.se med www.mindomän.se". Vad innebär detta egentligen? Det går nämligen inte att kryssa ur den.
Det är ingen toggle i sig utan den gäller enbart för den ändringen som du ska göra (och är alltid förvald).
Om du har den ikryssad när du gör ändringen så görs den både på domännamnet och www-subdomänen.
Om du inte har den ikryssad när du gör ändringen så görs den enbart på den delen som du är inne på (antingen domännamnet eller www-subdomänen).

Citat:
3. Jag har reggat en .com domän på Binero och skulle vilja byta registrar (alltså så jag sköter dns hanteringen för den hos loopia), hur gör man detta. Ringa binero eller?
Hör av dig till Binero först för att få fram EPP-koden ("auth code"). Hör sedan av dig till [email protected] med den koden tillsammans med kundnumret för kontot domänen finns i hos oss (du behöver alltså först lägga till domänen i ett konto hos oss om den inte redan är där).

Citat:
Ps. Kommer ni åt http://ohsohightech.se nu fresten? Jag kommer åt den hemma men inte på jobbet. Nån som kan luska ut vad som är knas?
Jag får fram följande:
Kod:
Nameserver: ns3.loopia.se.
Nameserver: ns4.loopia.se.
Mailserver(10): an-in-f27.google.com. (209.85.133.27)
Mailserver(10): an-in-f114.google.com. (209.85.133.114)
ohsohightech.se: 83.140.44.18
www.ohsohightech.se: 83.140.44.18
Wildcard-subdomänen verkar också peka på samma ip-adress: 83.140.44.18

Och ja, jag kommer in på hemsidan och får upp någon information om "Microsoft ska fixa Enterprise 2.0".

Citat:
Ursprungligen postat av stuckish
Ska man kunna köra nslookup mot ohsohightech.se om man har sitt A record pekat mot *.ohsohightech.se?
Ja du kan alltid köra nslookup mot ett domännamnet som existerar och är korrekt konfigurerad. Om du har en A-pekare inställd för @ så kommer man få fram den, men i annat fall får du också fram övriga inställningar som är inställda för domänen, exempelvis NS, MX och TXT.
EmilIsberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-12, 18:57 #6
EmilIsbergs avatar
Medlem

Medlem
EmilIsbergs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Använder du * som wildcard borde du inte behöva lägga upp @.
Nej det stämmer inte riktigt. Wildcard fungerar enbart för subdomäner så domännamnet behöver konfiguration separat även om man använder *.

Wildcard är dock en mardröm att förklara, särskilt om man blandar in MX, CNAME och liknande resources.

Det har gjorts ett relativt bra försök på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wildcard_DNS_record

Fast den är å andra sidan lite väl teknisk.

Notera också att olika namnservrar har lite olika beteende när det gäller Wildcard-uppslagningar.
Men så länge man håller sig till att använda wildcard för enbart A-pekningar ska det vara samma beteende.
Jag har åtminstone aldrig sett några problem där.

Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Du behöver inte byta registrar för att byta namnservrar. Du bara redelgerar (pekar om) domänen till Loopias namnservrar.
Det stämmer helt och fullt. Man kan ha förnyelse och namnservertilldelning från en leverantör, namnserveradministration från en annan, hemsidan hos en tredje och e-posten hos en fjärde leverantör.

Våra namnservrar för LoopiaDNS och det är bara att ange dem hos Binero:
Kod:
ns3.loopia.se
ns4.loopia.se
Om man har webbhotellskonto hos oss är det andra namnservrar som gäller:
Kod:
ns1.loopia.se
ns2.loopia.se
EmilIsberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-16, 17:10 #7
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Tyvärr verkar ju inte LoopiaDNS kunna visa upp när en domän går ut, vilket jag tycker är ett absolut minimikrav för en DNS hanterare, och väldigt märkligt med tanke på att DNS applikationen i övrigt är ganska bra. Därför är vi nu på gång att flytta till någon annan DNS hanterare. Detta har bekräftats av Loopia.

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-22, 06:57 #8
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
En fråga angående Loopia DNS. Jag har registrerat 1 domän genom dom så jag har ett konto där, i övrigt har jag numera Surftown, med administration av 10 sidor/domäner.

Om vi säger att jag har 15 domäner totalt, men 5 av dessa ska peka på 1 av dom övriga, kan jag komma undan 10 spärren hos Surftown då ? Hur ?

Om vi säger att dom heter domän1se till domän15.se, och domän11.se till domän15.se ska peka mot domän1.se som ligger hos Surftown, så antar jag att jag i domänhanteraren (.SE) anger Loopias DNSer (ns3/4.loopia.se) och sen gör någon typ av redirect, hur se den ut ?

Domänen som är beställd hos Loopia är en com domän, om jag vill flytta den till Surftown, hur gör jag då ? Eller...flytta den behövs inte, den får gärna gå genom Loopia, men kan jag iaf lägga upp en sida hos Surftown som heter domän.com (detta är min enda comdomän och jag vill inte ha den under en .se sida)

tack på förhand
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-22, 08:56 #9
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Det största problemet med loopias domänhantering är att massändring fungerar dåligt för mig. Vad är då problemet, ju att om jag ändrar namnservarna (NS-tabben) och det blir något fel så går det inte att backa utan att vara tvungen att skriva om allting. Av någon anledning blir det alltid något fel för mig. Dessutom skulle jag vilja att det fanns en möjlighet att bara visa domännamnet, inte "www.domän.se" och "*.domän.se" i listan över domäner.

Även när man ska ändra namnservrar så står det inte vilka man har valt nu.

Men värst är att jag måste skriva ip-nummer till namnservrarna!!!
Hur har ni tänkt där egentligen. Det är ju lätt att fixa för er men tidskrävande för mig att göra varje gång manuellt.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017