FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag kommer ofta (eller alltid) på mig själv att skrota idéer till nya projekt för att liknande siter (med hög populäritet och mycket trafik) redan existerar. Tidigare kunde jag sitta och utveckla rätt stora grejer i rent lärandesyfte, men det har jag varken tid, lust, ork eller behov att göra längre.
Har exempelvis spånat på en idé som i slutändan visade sig bli lite väl lik last.fm, konceptmässigt. Eftersom jag vet att det skulle bli tämligen många utvecklingstimmar, och eftersom last.fm redan äger arenan, så har jag i princip lagt det på hyllan. ![]() Hur brukar ni resonera? Vad använder ni för morot för att starta nya projekt? Pengar? Självtillfredsställelse? Man ser ju ganska många idéer i feedback-sektionen som redan existerar, så jag antar att det finns några här som inte överanalyserar lika mycket som jag gör. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
När man tänker tillbaka på vad som fanns då och vad som finns nu så är skillnaden inte så stor faktist. T.ex vad vi kallade då för communitys kallar vi idag för sociala nätverk. Visst har det hänt en hel del men i grund och botten har vi samma saker idag, fast i ett annat utförande.
Vad gäller Last.fm så är det en grym idé, men långt ifrån fulländad. Jag har använt tjänsten rätt mycket tidigare men kan inte påstå att jag har varit involverad i allt vad sajten har att erbjuda. Det är väl där man får försöka att hitta en liten lucka och göra något mer av det. Allting handlar om hur det presenteras tror jag. Kort o gott vågar jag nog påstå att allt är sig likt, fast lite annorlunda. Bara för att någonting redan finns och är populärt betyder inte att det inte finns plats för mer. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det stämmer väl att det är nästintill omöjligt att komma med något helt revolutionerande nytt koncept men däremot så finns det väldigt mycket som redan finns och som kan vidareutvecklas och göras mycket bättre. Det finns populära tjänster som inte utvecklas och som därför blir utkonkurrerade längre fram av nya, bättre varianter.
För egen del måste jag väl tyvärr säga att det mestadels handlar om att skapa kommersiellt gångbara projekt. Inte för att jag gör allt för pengar men handlar det om tidskrävande projekt så måste de av naturliga skäl vara ekonomiskt försvarbara. Dock händer det att jag gör automatiska småtjänster mestadels för egen användning. Kort sagt: 1. Har du en helt egen idé som du är ensam om (eller där konkurrenterna är relativt usla) och tror det finns behov av så kör hårt på den 2. Har du idéer som redan finns realiserade på ett bra sätt så se till att du har något eget och / eller göra det hela ännu bättre 3. Tänker du försöka dig på att mer eller mindre kopiera tjänster såsom Tradera, Blocket eller Myspace så tänk om
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Just last.fm känns lite kört eftersom det är en nisch där så många stora mediebolag satsar hårt nu. Det finns redan tjänster som last.fm som sparkar rumpa (spotify comes to mind). Allt de behöver göra är ett par tillägg så är de där last.fm är.
Det är inget fel i att förbättra nån annans ide (det är ju oftast det man gör trots allt), däremot skulle jag nog för din egen skulle välja ett område där det är lite enklare att innovera och att förbättra en befintlig tjänst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Titta på Microsoft. “The early bird gets the worm, but the second mouse gets the cheese.” |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Extremt få användare kommer byta till din sajt oavsett om din implementation är bättre då huvudsaken inte är funktionalitet eller design utan det är själva datan man vill åt. Last.fm har redan data för flera år så även om du lyckas övertala hälften av alla deras användare att din tjänst är bättre och får dem att byta, alternativt lyckas få mängder med användare som är intresserade av en liknande tjänst men inte hittat last.fm, så har du fortfarande en konkurrensmässig nackdel. Själv har jag redan scrobblat med dem i fyra år och på det sättet redan investerat mycket hos dem, så jag tror inte det finns någon marknadsföringskampanj eller funktionalitet som skulle kunna övertyga mig att byta i första taget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Många bra tankar överlag. Lite för trött just nu för att säga något vettigt så jag får återkomma.
![]() Men vad gäller det nedlagda projektet jag nämnde så handlar det inte om någon kopiering av last.fm, utan snarare en förenklad variant, för de som tycker last.fm är roddigt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
håller med, ja har haft många idéer som ja lagt ner för att ja sedan upptäckt att det finns fler på marknaden som är bättre. men nu har ja gett mig in på ett koncept som ja vet är super mättat och verkligen ingen tror på mig när ja säger att ja ska skapa en community, EN TILL ? säger de..
Men denna gången av alla gånger så är jag 110% säker på att ja har såpass många unika idéer med denna community så ja vågar satsa på den. egentligen ska man inte lägga ner för man tänker tanken" de finns större aktörer som redan har marknaden".. Man måste ge sina saker ett hopp. säkert många har haft sina idéer men det brister någonstans, kunskap,pengar,tid,ork m.m. Och för att lyckas få allt det så måste man ha en god ekonomi från början, och då måste man tyvärr komma på det absolut unika för att lyckas. eller bara jobba så inni helvete. Men efter mitt projekt så är jag väldigt nyfiken på att dra ihop lite folk och få ihop ett annat större projekt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tänk på generationsväxlingen, speciellt med sociala webbplatser. De åldras tillsammans med sina besökare, och det blir ett smärtsamt uppvaknande när alla deras partysugna 18-åringar plötsligt blivit 25 och radhusägare. Typ. Samma med musik, där växlar väl trenderna ännu snabbare. Så jag skulle nog säga att musik är det område där man har störst möjlighet att göra något nytt som kan dra till sig nya besökare. men då handlar det bara om stil. Komma rätt på vågen, så att säga.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tänk om någon kunde bygga musiktjänster som inte bara är begränsade till populärmusik. iTunes är ett bra exempel som egentligen bara funkar fint för musik där varje låt har ett namn, är gjord av 1 artist och ligger på en eller flera skivor. Det finns så mycket musik som inte går att kategorisera bra i ett sådant system.
För övrigt har jag varit extra glad senaste dagarna sedan jag hittade Jango. Last.fm funkade aldrig bra för mig p.g.a. för dåligt utbud men Jango funkar fint. Ser fram emot att dom får bort beta-stämpeln så att användargränssnittet blir lite mer flexibelt och säkert också enklare. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|