FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tjeenare.
De här är väl en lite dum fråga men jag vet verkligen inte svaret på den. I vårat område delar alla lägenheter på internet (100 upp/100 ner). Vilket betyder att jag har inget modem utan bara en nätverkskabel som kommer in i vårat hus. Då till frågan: Är det en accespunkt jag ska ha? För en router är väl om man kopplar in i telefonjacket? Sedan en till fråga, vilket märke rekommenderar ni? Netgear, Linksys eller d-link? Kommer att köpa den på Computercity då jag har presentkort där så om ni vet någon bra där säg det md ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur många ip-adresser får du? Har du fler datorer än ip-adresser behöver du en router annars räcker en accespunkt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kopplar man bara in sladden så delar alla personer på så samma IP. Däremot har jag en fast ip jag får använda också. Jag kommer använda det trådlösa till min iphone, psp och min bärbara sen kanske vi införskaffar oss fler bärbara det vet jag ju inte.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Då behöver du en router. Men med en sån uppkoppling skulle jag fortsätta med trådat till de mest använda datorerna.
Edit: en accesspunkt är bara en trådlös hubb - den har ingen logik för NAT, som du måste ha för att dela en IP-adress på flera datorer/iphone/psp/brödrostar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Tillägg: En accesspunkt är extremt korkad då den "snor" en ip-adress och enbart skickar iväg den till din bärbara enhet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
D-link produkterna är lite sisådär och jag blev riktigt förbannad på D-link som vägrar garanti på en acadapter utan kvitto. De är helt klart sämsta alternativet av de märken du anger.
Det du stoppar i telefonjacket är vanligen ett "adslmodem". Det finns visserligen bredbandsroutrar med inbyggt modem; men har du ett nätverksuttag i väggen behöver du inget sånt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|