FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag letar efter en lösning för att hantera inloggning på 2 olika sajter, .net och .se
Tyvärr är det inget alternativ att bara använda en av domänerna. Själva inloggningen hanteras på en underdomän till net-sajten med SSL, och denna subdomän delar cookie med .net sajten. Går det att dela php-session/cookies mellan två olika domäner i PHP? Någon som kan peka mig på rätt väl. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
P.g.a. Same origin policy så är detta inte möjligt. Webbläsaren tillåter helt enkelt inte .se-siten att läsa cookies som skapats av .net-siten, såvida man inte ställer inte webbläsaren att tillåta tredjeparts-cookies, vilket inte är standard.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Det kanske inte går att lösa utan en massa redirects, och det är ju inte så smidigt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det går att lösa om du gör en egen PHP-sessionshantering, och lagrar klientinformationen på serversidan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det går ju även att hela tiden skicka med sessionid på querystringen, men det är ju ingen höjdare.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Tänkte ge lite återkoppling på hur jag löste mitt problem.
Inloggningen sker på subdomän.domän.net med SSL, en redirect sker till domän.se och sessionen synkas mellan sajterna. Problemet löst. Snabb och enkel lösning, jag är medveten om att den inte är skalbar i all oändlighet, men det får jobbet gjort. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Stått inför samma problem själv. Vi löste det då genom att lagra sessionsinfo i databas och sen inkludera en 1x1 bild från den andra domänen. Bilden var egentligen ett script som plockade ut session utifrån en nyckel och remote IP och satte cookie om den inte var satt redan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Är det inte så google gör? Verkar kunna skala ganska bra. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
forngren: Orsaken att det inte skalar så bra är att jag fortfarande kör med PHPs native sessionshantering. För att det ska kunna skala över flera servrar måste man nog gå över till att köra databasbaserad sessionshantering.
Så det är inget jätteproblem att skala upp, egentligen. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|